Miljoenennota: Brabantroute krijgt beveiligingssysteem ATB Vv
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu trekt 19,4 miljoen euro uit om de beveiligingssystemen op de Brabantroute en de A2-corridor uit te breiden naar ATB Vv (Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie). Dat blijkt uit de Miljoenennota 2016. Omdat de komende jaren meer treinen over deze trajecten gaan rijden, is besloten om hier de spoorveiligheid te verhogen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dit is weer een perfect voorbeeld van geldverspillende schijnveiligheid en het niet voldoen aan het (in de Kadernota vastgelegde) ALARP-principe. Want ATB-Vv werkt aardig bij lage snelheden en op snelremmende personentreinen. Bij snelheden boven de 40 en bij zware / traag remmende goederentreinen is het effect gering tot nulkommanul.
Het Ministerie en Spoorsector hebben ook niks gedaan aan de toezegging van de Staats aan TK omtrent ERTMS-componenten. Idem toezegging kwestie Kwiteerfunctie.