ProRail wil aanbesteding voorkomen voor werkzaamheden Schiphol
Het bestuur van ProRail heeft besproken of de werkzaamheden rondom Schiphol kunnen worden opgeknipt. Daardoor zou er volgens ProRail geen aanbesteding hoeven worden opgestart. De spoorbeheerder wil de opdrachten onderhands gunnen om zo sneller klaar te zijn met de werkzaamheden. Opknippen van werkzaamheden om onder de aanbestedingswet uit te komen is verboden, maar volgens ProRail is daar geen sprake van.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik geef ProRail in deze helemaal gelijk. Regels hebben een doel, en het doel moet prevaleren. Doorzetten dus!
Verder vind ik dat ProRail veel meer (kleine) klussen zelf moet gaan doen. Maar vooral het dagelijkse spoorbeheer & klein onderhoud moet weer ProRail-intern worden. Hierdoor bespaar je enorm op (aanbestedings-)overhead, borg je dat je weer voldoende technische kennis in huis krijgt, en krijg je een veel sterkere positie bij de aanbesteding van grote bouw/vervangingsprojecten.
In de PGO-contracten die sinds 2008 in concurrentie worden uitgegeven, zie je enorme sprongen in kwaliteit en betrouwbaarheid van het spoor optreden. Bovendien tegen een veel lagere prijs. Ik zie die baten beslist niet optreden als ProRail het klein onderhoud weer zelf zou gaan oppakken. Waarom lukte dat ProRail niet met de aloude OPC-contracten? De kosten van PGO-aanbestedingen zijn slechts gering ten opzichte van de totale contractwaarde en de te behalen baten, dat kan nooit een argument zijn.