Aannemers stappen naar rechter vanwege aanbesteding spoorcontracten
Strukton Rail, BAM Rail en VolkerRail hebben een kort geding aangespannen tegen ProRail waarin ze uitstel eisen van aanbesteding van het spooronderhoud. ProRail gaat binnenkort drie gebieden aanbesteden waar deze aannemers op dit moment werkzaam zijn. Dat gebeurt volgens het contractmodel PGO (Prestatie Gericht Onderhoud). ProRail dient volgens de aannemers eerst een beter beeld te krijgen van de staat van het spoor, voordat het onderhoud kan worden aanbesteed.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik vraag mij dan af waar al die gegevens zijn gebleven die we vroeger moesten opnemen als er een nieuw wissel of puntstuk was geplaatst. Wat lag er in de baan en wat kwam er nieuw in. (uit de weg/in de weg) Als er vroeger een passtukje was gezet of spoorstaaf vervangen moesten we dit opnemen van welke fabriek, bouwjaar, lengte etc. en deze gegevens gingen dan via de beheerder naar onze eigen administratie en Prorail. Ook na vernieuwingswerken werd er van alles opgenomen door de beheerders.
Toen NS haar eigen onderhoudsdiensten “verkocht” in onder den besten spoordirecteur die naar de beurs wou is er teveel bezuinigd voor mooie cijfers. NS-Infra is verdeeld onder deze 3 aannemers Zat directeuren,managers en adviseurs. Er wordt veel gesproken over het spoor maar dagelijks gewoon mannen stand bye in de grindbak lossen meer op vrienden. Beheerders van een stukje weg. Op papier zal het allemaal nog wel kloppen. Het wij gevoel is ouderwets zeker?
Eigenlijk begrijp ik dit verweer van de spooraannemers niet aangezien er zo al in 11 van de 20 regionale gebieden blijkt te kunnen worden gewerkt.
Daarnaast is hier volgens mij ook heel gewoon sprake van ondernemersrisico wat nog eens te meer geldt aangezien het hier op gespecialiseerde bedrijven gaat die al jaren in deze branche actief zijn.
Wat mij betreft mag de rechter deze eisen afwijzen.
Als zowel ProRail en de heren ondernemers hun werk in het verleden goed gedaan hebben.
Dan is er binnen de spoorbranche al bij de diverse spooraannemers een database aanwezig over de betreffende baanvakken die nu al in onderhoud zijn bij deze spooraannemers. het probleem zit hem in het feit dat deze spooraannemers elkaars concurrent zijn en dus niet alle informatie willen delen.
Dat ProRail nu pas gaat inventariseren is dus een teken dat ze al geruime tijd hebben liggen te slapen ( aannemer levert zeer regelmatig voldoende data aan ).Het risico dat een spooraannemer loopt is dat bij overname contract er wellicht te weinig tijd is voor een nulmeting.De verantwoordelijkheid voor een goede gemeenschappelijke database ligt dan ook bij ProRail!
Je kunt van een aannemer ondanks dat hij even mag gaan kijken in het spoor ( zo kan dat niet werken heren)niet verwachtten dat hij alle risico’s zo kan inventariseren.Daarbij zal de con-collega ook maar beperkt medewerking verlenen op “zijn “grondgebied.Je kunt het niet op ondernemers risico gooien, dit zou betekenen dat de aannemer al het risico voor achterstallig onderhoud ( dit is zeker aanwezig door de beperkte buitendienststellingen )op zich moet nemen.
Dus eerst alles laten inventariseren door ProRail, deze levert data aan, aan de aannemers, op basis van deze gegevens pas inschrijven op de PGO contracten ( zo weten alle spooraannemers hetzelfde over de betreffende baanvakken ) , dit geeft eerlijke concurrentie.