Strukton wint aanbesteding verlenging spoorverbinding Almelo-Mariënberg
Strukton heeft de aanbesteding gewonnen voor de aanpassing van de spoorverbinding tussen Almelo en Mariënberg. De spooraannemer gaat ervoor zorgen dat treinen straks kunnen doorrijden naar Hardenberg. Voor de reiziger betekent dit dat zij straks niet meer hoeven overstappen, minder reistijd hebben en dat het treinverkeer beter aansluit op ander openbaar vervoer.
De provincie Overijssel wil Twente beter verbinden met Hardenberg en Zuidoost-Drenthe door de treinverbinding Almelo-Mariënberg door te trekken naar Hardenberg. Na aanpassing van het spoor gaat de baanvaksnelheid tussen Almelo en Mariënberg omhoog van 80 naar 120 kilometer per uur, waardoor reizigers minder lang onderweg zijn. Doordat de trein sneller gaat rijden, kan er ieder half uur een trein rijden tussen Almelo en Hardenberg. Daarvoor vinden aanpassingen plaats aan de sporen, wissels en beveiliging van het spoor. In Hardenberg komt bijvoorbeeld een extra wissel, in Mariënberg wordt het opstelspoor verplaatst en en het spoor op station Almelo wordt verder doorgetrokken. Reizigers hoeven daardoor in Almelo minder ver te lopen om over te stappen of om de uitgang van het station te bereiken.
Opheffing station
Om de plannen goed uit te kunnen voeren, verdwijnt station Geerdijk. Dit station treks dagelijks slechts vijftig reizigers. Onderzoek heeft uitgewezen dat vijftig procent van die reizigers (gelet op het voortransport met auto of fiets) zonder extra reistijd vanaf station Vroomshoop of Mariënberg kunnen vertrekken. De overige vijftig procent moet circa één kilometer verder reizen naar een van beide stations. Met de gemeente Twenterand, waar Geerdijk toe behoort, en met het consumentenplatform ROCOV heeft eerder overleg plaatsgevonden over het sluiten van dit station. Beiden hebben begrip voor het besluit om station Geerdijk te sluiten.
Strukton Rail voert de aanpassingen aan het spoor in opdracht van proRail uit tussen 30 april en 6 juni 2016. Tegelijkertijd vindt er dan een grootschalige spoorvernieuwing plaats tussen Mariënberg en Almelo. Over een lengte van 17,5 kilometer worden sporen, dwarsliggers, ballast en overwegen vernieuwd. In deze periode rijden geen treinen maar bussen tussen Almelo en Mariënberg. Als alles loopt volgens plan rijdt de eerste rechtstreekse trein tussen Almelo en Hardenberg eind 2016.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Kunnen die zandpaden daar ook eens eindelijk geasfalteerd worden