Bediening lijn Leeuwarden – Harlingen naar centrale verkeersleiding
Op de lijnen Leeuwarden – Harlingen en Leeuwarden – Stavoren bedient van oudsher de machinist de seinen. Een veilig systeem, maar gevoelig voor verstoring en vertraging. Zeker wanneer er meer treinen gaan rijden. Om dit op te lossen gaat ProRail de bediening naar de centrale verkeersleidingspost overhevelen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Met de aanleg van de spoorlijn vanaf Harlingen’haven’was het van oudsher af de bedoeling, Harlingen met het Europese spoornet te verbinden. Dit houdt in doorgaande treinen van Harlingen naar Groningen en Duitsland door. Zijlings hierop aangesloten de Groninger havens Delfzijl/Eemshaven. Bij ‘centrale aansturing’ in de CvL (Groningen) horen ook voorzieningen voor doorgaande sneltreinen AF Harlingen-Haven naar Groningen en Leer-Bremen/Hamburg, aansluitend op de Groninger plannen voor deze treinen
Het ‘Noorder spoorwegstelsel’ (Harlingen-Duitsland Moet in zijn geheel als zijnde ‘kern-infrastructuur hoofdrelatie’s per direct opgenomen worden in het EU-programma TEN-T. Dit, met inbegrip van directe-re goederenspoor aansluitingen AF Harlingen Havens- -noord- en het wederom toelaten van goederenvervoer tussen Leeuwarden en Groningen (Veendam/Nieuweschans)-Bremen-Hamburg.Het gaat niet aan, om ‘politiek-correct’ maar tot na 2023 te wachten voor bovengenoemde aanmelding in het TEN-T programma.
Harlingen? Internationaal via Leer? Een brug te ver.