Aanbesteding vernieuwing Amstelveenlijn van start
Het vernieuwen van de sneltramverbinding Amstelveenlijn is een stap dichterbij gekomen met de start van de aanbesteding voor de ombouw vorige week. De vernieuwing van de Amstelveenlijn (tramlijn 51) moet ervoor zorgen dat de verbinding veiliger, sneller, betrouwbaarder en comfortabeler wordt. Tramlijn 51 loopt tussen Amsterdam CS en Amstelveen Westwijk.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Lijn 51 wordt maar gedeeltelijk vernieuwd en voor een deel opgeheven.
Hij gaat lopen tussen Westwijk en StationZuid, alwaar overgestapt moet worden om naar CS te komen. Nu loopt de tram nog tussen Westwijk en CS.
Voorts worden er ook nog haltes opgeheven.
Een behoorlijke verslechtering dus.
Het “vernieuwen” bestaat voornamelijk uit de bouw van enkele onderdoorgangen.
Dit is een plan van cijfermanagers met geen verstand van spoor en vervoerstechniek.Het is belachelijk dat bij Amstelveen Westwijk drie haltes achter elkaar worden geschrapt.Dat de reizigers moeten overstappen bij station zuid is te danken dat de tunnel onder de A10 moet verdwijnen voor een plan om verlaging van de A10 te kunnen bewerkstelligen.Het is doordrammerij van de (VVD) politiek om die weg te verlagen zodat de “nieuwe”lijn 51 niet meer via de Noord-zuidlijn naar het centraal station kan.