Raad van State zet streep door tramlijn Hasselt-Maastricht

Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

De Raad van State heeft het bestemmingsplan vernietigd voor het Nederlandse deel van de tramlijn Hasselt en het treinstation van Maastricht.  Volgens de Raad had het bestemmingsplan gewijzigd moeten worden op het moment dat de gemeenteraad van Maastricht het besluit nam om de tram te laten eindigen voor de Wilhelminabrug. Die brug bleek na onderzoek niet stevig genoeg te zijn om er trams over te laten rijden.

De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelde dat het voornemen van de gemeenteraad om het traject tijdelijk in te korten “een substantiële wijziging van het traject” betekent. Het is volgens de Raad van State niet uitgesloten dat het ingekorte traject een andere “ruimtelijke uitstraling” heeft en de belangen van omwonenden op een andere manier raakt. “De gemeenteraad mag zich hierbij niet zonder meer baseren op eerdere onderzoeken naar bijvoorbeeld geluidsoverlast of trillinghinder”, aldus de bestuursrechter. Een hotelketen en een aantal particulieren waren tegen dat bestemmingsplan in beroep gekomen.

Uitspraak

De Afdeling bestuursrechtspraak komt met dit oordeel terug op haar eerdere tussenuitspraak van 11 februari 2015 over de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan. Een bestuursrechter komt slechts in een zeer uitzonderlijk geval terug op een tussenuitspraak. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Raad van State zet streep door tramlijn Hasselt-Maastricht | SpoorPro.nl

Raad van State zet streep door tramlijn Hasselt-Maastricht

Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

De Raad van State heeft het bestemmingsplan vernietigd voor het Nederlandse deel van de tramlijn Hasselt en het treinstation van Maastricht.  Volgens de Raad had het bestemmingsplan gewijzigd moeten worden op het moment dat de gemeenteraad van Maastricht het besluit nam om de tram te laten eindigen voor de Wilhelminabrug. Die brug bleek na onderzoek niet stevig genoeg te zijn om er trams over te laten rijden.

De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelde dat het voornemen van de gemeenteraad om het traject tijdelijk in te korten “een substantiële wijziging van het traject” betekent. Het is volgens de Raad van State niet uitgesloten dat het ingekorte traject een andere “ruimtelijke uitstraling” heeft en de belangen van omwonenden op een andere manier raakt. “De gemeenteraad mag zich hierbij niet zonder meer baseren op eerdere onderzoeken naar bijvoorbeeld geluidsoverlast of trillinghinder”, aldus de bestuursrechter. Een hotelketen en een aantal particulieren waren tegen dat bestemmingsplan in beroep gekomen.

Uitspraak

De Afdeling bestuursrechtspraak komt met dit oordeel terug op haar eerdere tussenuitspraak van 11 februari 2015 over de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan. Een bestuursrechter komt slechts in een zeer uitzonderlijk geval terug op een tussenuitspraak. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.