Alstom en Bombardier installeren beveiliging op Spaanse spoorlijn
Alstom en Bombardier hebben een gezamelijk opdracht gegund gekregen voor het beveiligen van een 56 kilometer lange spoorverbinding bij de spaanse stad Barcelona. Daarbij wordt de spoorlijn uitgerust met ERTMS en met interlocking. Het consortium voert de opdracht met een waarde van zo’n 73 miljoen euro uit in opdracht van spoorbeheerder Adif.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Beter gezegd: Alstom levert het ERTMS-deel en Bombardier de infrazijdige veiligheidslogica (NL: blokbeveiliging = Engels: Interlocking).
Dit laatste is *GEEN* onderdeel van het ERTMS.
Het systeem ERTMS houdt zich bezig met 1) interoperabele communicatie tussen infra en railvoertuig, met 2) treinzijdige signalering, en met 3) treinzijdige veiligheidslogica. Oftewel met hetgeen wat in Nederland ‘seingeving’, ’treincommunicatie’ en ’treinbeinvloeding’ wordt genoemd