Network Rail en ProRail werken samen aan ontwikkeling ERTMS
Network Rail en ProRail zijn een samenwerking gestart om de volgende generatie ERTMS Level 2+ en Level 3 zo snel mogelijk beproefd en beschikbaar te krijgen. Onderdeel van de samenwerking is een operationele test met ERTMS Level 3 op test-spoor in Engeland in de komende jaren. Dat meldt het programmabureau ERTMS.
Bij ERTMS level 3 geeft de trein zelf aan waar hij zich bevindt in plaats van dat de detectie in het spoor zelf zit. Dit heeft voordelen voor capaciteit, betrouwbaarheid, kosten en de migratie naar ERTMS. In Nederland is er gekozen om ERTMS level 2 uit te rollen, omdat dit beproefde technologie is en de benodigde capaciteitsverbetering biedt.
Beproefde technologie
Naar verwachting zal ERTMS Level 3 niet vóór 2025 beproefde technologie zijn. Nederland zal dan inmiddels al met de uitrol bezig zijn. Programmadirecteur ERTMS Wim Fabries: “Het programma heeft tegelijkertijd als doel om de ogen open te houden voor nieuwe technologische ontwikkelingen en vindt deze samenwerking dan ook een goede zaak.” Volgens Fabries sluit de samenwerking tussen Network Rail en ProRail goed aan op het ERTMS programma in Nederland.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Kan iemand uitleggen wat ERTMS level 2 en 3 is?
Ik ken alleen ETCS level 1, 2 en 3.
@ Jan H.H. Meijer: kan je je vraag toelichten? Ik neem aan dat je doelt op het doorelkaar gooien van de termen ETCS en ERTMS en de bijbehorende Levels 1-3. Of bedoel je iets anders?
@ Jan H.H. Meijer: ERTMS en ETCS zijn 2 verschillende dingen. ETCS is onderdeel van ERTMS. ERTMS is om het spoor te beveiligen en ETCS is specifiek gericht op het handhaven van de maximumsnelheid en op het ingrijpen bij overschrijding van de maximumsnelheid. ERTMS heeft 5 levels: 1,2,3,0 en NTC. 0 en NTC zijn extra, en alleen van belang als er geen ERTMS in de spoorbaan zit verwerkt maar wel in de trein, of als er al een ander beveiligingssysteem is (in Nederland ATB).
Level 1, 2 en 3 zijn er de (nationale) beveiligingssystemen te vervangen. Level 1 is het slechts en level 3 het best. Bij level 3 hoeven treinen minder afstand te houden van elkaar ten opzichte van level 2 en Bij level 2 minder afstand dan bij level 1.
Verschil tussen level 2 en 3 is dat bij level drie het zogenoemde train integrity monitoring systeem (TIM) aanwezig is in de trein. Het TIM controleert of dat er de trein heel blijft (of er geen rijtuigen ontkoppelt worden tijdens het rijden).
Het is mogelijk om level 2 dus met de installatie TIM te verhogen naar Level 3. Doordat de treinen dan dichter op elkaar mogen rijden, ontstaat er een hogere capaciteit. Level 1 zal vooral op regionale (rustige) lijnen worden aangelegd en op de hoofdspoorbaan level 2. Op trajecten in de Randstad waar erg veel treinen rijden zal men blij zijn met level 3 aangezien er dan meer treinen kunnen rijden op drukke trajecten. In de Randstad zal dit dus waarschijnlijk later worden omgebouwd naar level 3.
Ik hoop hiermee genoeg informatie te hebben verstrekt. Zo niet, dan hoor ik het wel.