Infrabel: nationale versies ERTMS belemmeren interoperabiliteit

Programmamanager Jo de Bosschere van Infrabel, foto: Copyright Infrabel – Benjamin Brolet
Foto: Copyright Infrabel – Benjamin Brolet

De internationale spoorsector moet ervoor waken dat er nationale versies van het treinbeïnvloedingssysteem ERTMS ontstaan. Daarvoor waarschuwden Jo de Bosschere en Hans Menschaert van Infrabel vorige week tijdens de UIC ERTMS World Conference in Brussel. Als dat gebeurt, dan lukt het niet om de  belangrijkste doelstelling van ERTMS te bereiken: Europese interoperabiliteit. Het is aan de industrie om te zorgen dat de ERTMS-systemen die zij ontwikkelen TSI compliant zijn, oftewel aan de technische specificaties voor interoperabiliteit voldoen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Infrabel: nationale versies ERTMS belemmeren interoperabiliteit”

Arco Sierts|10.03.16|11:04

Technisch-tekstuele correctie op bovenstaan bericht: “In 1989 is door de toenmalige Europese transportministers besloten om één beveiligingssysteem […]”

… moet zijn “[…] één treinbeinvloedingssysteem” […].

Reden: ERTMS is beslist GEEN beveiligingssysteem. ERTMS vormt een deelsysteem BINNEN een besturings- (!) EN beveiligingssysteen. Daar zit ook de kern van de voortdurende verwarring en problemen: men snapt gewoon niet waarover men praat en roept maar wat. Hoezo complex?

Arco Sierts|10.03.16|11:32

1. besturen = zorgen dat het goed gaat (=primair)
2. beveiligen = voorkomen dat het fout gaat

Zowel baan- als cabinesignalering implementeert per beide functies (besturing en beveiliging) in 1 ICT-systeem. Met ERTMS/ETCS is dat uiteraard ook zo. Door ERTMS/ETCS slechts als beveiligingssysteem te betitelen, mis je de clou.

Het knelpunt zit ‘em in het ‘hardwaredenken’ van de oude garde. Zij zitten ‘vast’ in denken en kunnen niet de omslag naar Processen>Functies>Informatie&Communicatie maken.

Arco Sierts|10.03.16|11:34

HERSTEL: “per beide functies” > moet zijn “per definitie beide functies”

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Infrabel: nationale versies ERTMS belemmeren interoperabiliteit | SpoorPro.nl

Infrabel: nationale versies ERTMS belemmeren interoperabiliteit

Programmamanager Jo de Bosschere van Infrabel, foto: Copyright Infrabel – Benjamin Brolet
Foto: Copyright Infrabel – Benjamin Brolet

De internationale spoorsector moet ervoor waken dat er nationale versies van het treinbeïnvloedingssysteem ERTMS ontstaan. Daarvoor waarschuwden Jo de Bosschere en Hans Menschaert van Infrabel vorige week tijdens de UIC ERTMS World Conference in Brussel. Als dat gebeurt, dan lukt het niet om de  belangrijkste doelstelling van ERTMS te bereiken: Europese interoperabiliteit. Het is aan de industrie om te zorgen dat de ERTMS-systemen die zij ontwikkelen TSI compliant zijn, oftewel aan de technische specificaties voor interoperabiliteit voldoen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Infrabel: nationale versies ERTMS belemmeren interoperabiliteit”

Arco Sierts|10.03.16|11:04

Technisch-tekstuele correctie op bovenstaan bericht: “In 1989 is door de toenmalige Europese transportministers besloten om één beveiligingssysteem […]”

… moet zijn “[…] één treinbeinvloedingssysteem” […].

Reden: ERTMS is beslist GEEN beveiligingssysteem. ERTMS vormt een deelsysteem BINNEN een besturings- (!) EN beveiligingssysteen. Daar zit ook de kern van de voortdurende verwarring en problemen: men snapt gewoon niet waarover men praat en roept maar wat. Hoezo complex?

Arco Sierts|10.03.16|11:32

1. besturen = zorgen dat het goed gaat (=primair)
2. beveiligen = voorkomen dat het fout gaat

Zowel baan- als cabinesignalering implementeert per beide functies (besturing en beveiliging) in 1 ICT-systeem. Met ERTMS/ETCS is dat uiteraard ook zo. Door ERTMS/ETCS slechts als beveiligingssysteem te betitelen, mis je de clou.

Het knelpunt zit ‘em in het ‘hardwaredenken’ van de oude garde. Zij zitten ‘vast’ in denken en kunnen niet de omslag naar Processen>Functies>Informatie&Communicatie maken.

Arco Sierts|10.03.16|11:34

HERSTEL: “per beide functies” > moet zijn “per definitie beide functies”

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.