Infrabel: nationale versies ERTMS belemmeren interoperabiliteit
De internationale spoorsector moet ervoor waken dat er nationale versies van het treinbeïnvloedingssysteem ERTMS ontstaan. Daarvoor waarschuwden Jo de Bosschere en Hans Menschaert van Infrabel vorige week tijdens de UIC ERTMS World Conference in Brussel. Als dat gebeurt, dan lukt het niet om de belangrijkste doelstelling van ERTMS te bereiken: Europese interoperabiliteit. Het is aan de industrie om te zorgen dat de ERTMS-systemen die zij ontwikkelen TSI compliant zijn, oftewel aan de technische specificaties voor interoperabiliteit voldoen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Technisch-tekstuele correctie op bovenstaan bericht: “In 1989 is door de toenmalige Europese transportministers besloten om één beveiligingssysteem […]”
… moet zijn “[…] één treinbeinvloedingssysteem” […].
Reden: ERTMS is beslist GEEN beveiligingssysteem. ERTMS vormt een deelsysteem BINNEN een besturings- (!) EN beveiligingssysteen. Daar zit ook de kern van de voortdurende verwarring en problemen: men snapt gewoon niet waarover men praat en roept maar wat. Hoezo complex?
1. besturen = zorgen dat het goed gaat (=primair)
2. beveiligen = voorkomen dat het fout gaat
Zowel baan- als cabinesignalering implementeert per beide functies (besturing en beveiliging) in 1 ICT-systeem. Met ERTMS/ETCS is dat uiteraard ook zo. Door ERTMS/ETCS slechts als beveiligingssysteem te betitelen, mis je de clou.
Het knelpunt zit ‘em in het ‘hardwaredenken’ van de oude garde. Zij zitten ‘vast’ in denken en kunnen niet de omslag naar Processen>Functies>Informatie&Communicatie maken.
HERSTEL: “per beide functies” > moet zijn “per definitie beide functies”