Onderzoeksraad publiceert reconstructievideo van treinongeluk Tilburg
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft het onderzoek en een reconstructievideo van de treinbotsing in Tilburg gepubliceerd. In maart vorig jaar botste een NS-reizigerstrein achterop een stilstaande goederentrein van DB Schenker. In het rapport concludeert de Raad dat spoorbedrijven onnodige risico’s nemen bij het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor. Ook vindt de organisatie dat chemiebedrijven de spoortransporten van gevaarlijke stoffen moeten behandelen als onderdeel van hun bedrijfsproces en dat zij over de veiligheid daarvan duidelijke afspraken met vervoerders moeten maken.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Waarschijnlijk zal het wel in het rapport staan, maar uit bovenstaand bericht en filmpje wordt het mij niet duidelijk: Waarom moest deze goederentrein uitwijken naar een rangeerspoor ter linkerzijde, terwijl er ter hoogte van Tilburg CS een rangeerspoor ter rechterzijde (noordzijde station) is? Dat bespaart sowieso twee kruisingen en had in dit geval ook een treinongeluk kunnen voorkomen.