‘Vernieuwing station Breda was logistieke legpuzzel’
De vernieuwing van het stationsgebied in Breda was een logistieke legpuzzel. Dat zeggen Jarko van Nunen van Royal HaskoningDHV en Reneé Lubbers van Movares die tien jaar hebben meegewerkt aan de transformatie van het gedateerde station naar een multimodaal openbaar vervoersknooppunt. Dankzij slimme technische oplossingen en het gebruik van 3D-simulaties kon station Breda al die tijd open blijven voor reizigers.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het station van Breda lijkt van een afstand eigenlijk meer op een groot ziekenhuis of een kantorengebouw in de vorm van kartonnen dozen of kubussen. Ofschoon het een vrij groot gebouw is vindt ik het nogal vreemd dat er maar vrij weinig treinen stoppen en nog steeds geen treinverbinding is met Antwerpen. Vorig jaar werd Arnhem Centraal eveneens als een vrij goed station omschreven hoewel het daar ook geregeld lekt bij slecht weer, steeds meer winkels sluiten en het er vaak erg tochtig en koud is