Moerdijkbrug opnieuw geplaagd door spoorstaafbreuk

De Moerdijkbrug is deze week opnieuw geplaagd door een spoorstaafbreuk. Maandagochtend moest het treinverkeer worden omgeleid vanwege de ontdekking van een breuk. De herstelwerkzaamheden werden dinsdagavond rond negen uur afgerond. De afgelopen periode deden zich op de Moerdijkbrug meerdere spoorstaafbreuken voor. Volgens ProRail komt dit doordat de lassen op de brug relatief snel slijten. Reizigersorganisatie Rover vindt het onaanvaardbaar dat de Moerdijkbrug dinsdag voor reizigerstreinen is gesloten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Moerdijkbrug opnieuw geplaagd door spoorstaafbreuk”

Pieter van Mourik|13.09.16|16:30

Het lijkt erop dat hier een fundamenteel materiaalkundig, c.q. lastechnisch probleem speelt. Heeft PRORAIL de benodigde materiaalkunde c.q. lastechniek onder de knie?

Marc Busio|15.09.16|14:16

Om nog maar even wat verder terug te gaan in het verleden mbt dit dossier: vrijwel exact een jaar geleden speelde zich precies hetzelfde af. Deed de ‘malheur’zich nu op 12 september voor, vorig jaar was het op de 10-de dat door een gebroken spoorstaaf er gedurende een hele dag slechts zeer beperkt treinverkeer mogelijk was. Dat er in de nieuwe dienstregeling meer treinen over de HSL-brug i.p.v. de oude Moerdijkbrug gaan rijden illustreert wel dat men de oorzaak zoekt in het intensieve gebruik.

Ben Ferdinande|26.09.16|11:57

Het probleem heeft vermoedelijk veel te maken met het type brugbevestiging (i.e. materiaalkeuze), veeleer dan met een het lasprocede (i.e. uitvoeringstechnisch). Een oplossing vinden aan dit probleem is heel ingewikkeld en vergt een diepgaande studie. Ik wens onze collega’s van ProRail dan ook veel succes in hun moeilijke zoektocht omtrent dit onderwerp. Wij zijn steeds geïnteresseerd in een mogelijke oplossing. Een collega van Infrabel (Belgische tegenhanger van ProRail).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Moerdijkbrug opnieuw geplaagd door spoorstaafbreuk | SpoorPro.nl

Moerdijkbrug opnieuw geplaagd door spoorstaafbreuk

De Moerdijkbrug is deze week opnieuw geplaagd door een spoorstaafbreuk. Maandagochtend moest het treinverkeer worden omgeleid vanwege de ontdekking van een breuk. De herstelwerkzaamheden werden dinsdagavond rond negen uur afgerond. De afgelopen periode deden zich op de Moerdijkbrug meerdere spoorstaafbreuken voor. Volgens ProRail komt dit doordat de lassen op de brug relatief snel slijten. Reizigersorganisatie Rover vindt het onaanvaardbaar dat de Moerdijkbrug dinsdag voor reizigerstreinen is gesloten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Moerdijkbrug opnieuw geplaagd door spoorstaafbreuk”

Pieter van Mourik|13.09.16|16:30

Het lijkt erop dat hier een fundamenteel materiaalkundig, c.q. lastechnisch probleem speelt. Heeft PRORAIL de benodigde materiaalkunde c.q. lastechniek onder de knie?

Marc Busio|15.09.16|14:16

Om nog maar even wat verder terug te gaan in het verleden mbt dit dossier: vrijwel exact een jaar geleden speelde zich precies hetzelfde af. Deed de ‘malheur’zich nu op 12 september voor, vorig jaar was het op de 10-de dat door een gebroken spoorstaaf er gedurende een hele dag slechts zeer beperkt treinverkeer mogelijk was. Dat er in de nieuwe dienstregeling meer treinen over de HSL-brug i.p.v. de oude Moerdijkbrug gaan rijden illustreert wel dat men de oorzaak zoekt in het intensieve gebruik.

Ben Ferdinande|26.09.16|11:57

Het probleem heeft vermoedelijk veel te maken met het type brugbevestiging (i.e. materiaalkeuze), veeleer dan met een het lasprocede (i.e. uitvoeringstechnisch). Een oplossing vinden aan dit probleem is heel ingewikkeld en vergt een diepgaande studie. Ik wens onze collega’s van ProRail dan ook veel succes in hun moeilijke zoektocht omtrent dit onderwerp. Wij zijn steeds geïnteresseerd in een mogelijke oplossing. Een collega van Infrabel (Belgische tegenhanger van ProRail).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.