Uitrol ERTMS start in 2024, vrees voor nationale versie
Het nieuwe treinbeïnvloedingssysteem ERTMS wordt naar verwachting vanaf 2024 uitgerold. De installatie van het systeem start op het spoor rondom Haarlem en op het traject Kijfhoek-Roosendaal. Dat blijkt uit aangepaste uitrolstrategie van het programmabureau ERTMS die staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu vrijdagmiddag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zegt in een reactie op de plannen te vrezen dat er in Nederland een nationale versie van ERTMS ontstaat, waarmee de internationale verbindingen in het geding zijn.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
ERTMS op het deeltraject verbindingsbogen HSL-Zuid – station Breda biedt aan de Desiro ML van de NMBS (Belgie) de gelegenheid ieder uur opnieuw en uiterst laagdrempelig Antwerpen Centraal – Noorderkempen – Breda en terug te rijden.
Breda – Antwerpen v.v. hoeft helemaal niet gereden te worden door de te Breda kopmakende Beneluxdienst. Die omweg betekent iedere rit opnieuw voor meerdere honderden reizigers vermijdbare reistijdverlenging.
Voor de Beneluxdienst vervalt een dienstregelingcomplicatie.
Er zit een zeer ernstige en buitengewoon kwalijke fout in de informatie van het Ministerie. Het kaartbeeld suggereert dat het ERTMS op de Hanzelijn loopt TOT EN MET Zwolle, dus inclusief de samenloop met de lijn van/naar Amersfoort ( =Hattemerbroek AansluitingZwolle) en station Zwolle zelf. Was dat maar waar! Juist op deze samenloop (die indertijd tweesporig is gebleven, JUIST vanwege de komst van ERTMS!), uitgerekend daar…
…ligt het dus niet. Het ERTMS loopt TOT Hattemerbroek Aansluiting.
@Jan-Willem Tinselboer: ik denk dat zo’n detail niet thuishoort in de Landelijke Uitrolstrategie. Als het nuttig is om ergens een relatief kort stukje grenstraject van ERTMS te voorzien, dan kan ProRail dat zelf doen door Level 1 of Level 2 (Mixed Signalling) aan de bestaande NS54/ATB-seingeving toe te voegen.
Overigens geldt dit punt niet alleen voor Breda, maar zeker ook voor Arnhem – Zevenaar, Hengelo-Bentheim en – met iets lagere prioriteit – ook de andere grensovergangen.
… maar om ook ff op de kern van het artikel te reageren: waarom vrezen vervoerders dat er in 2024 nog steeds “nationale versies” zijn? Interoperabiliteit en veiligheid is uitgangspunt van beleid, en niet-interoperabiliteit is ten strengste verboden.
Dat dit in de eerste versies & praktijk-implementaties van ERTMS is voorgekomen is teleurstellend, maar daarvoor waren het ook eerste versies. Het zou absurd en zelfs onwettig zijn om die eerdere fouten te laten liggen, of nog erger: te herhalen.
aan Arco Sierts
Onze Brabantse bestuurders hielden zich jarenlang vast aan de Fyra, iedere twee uur den Haag – Rotterdam – Breda (kopmaken) – Antwerpen – Brussel, inclusief verplicht reserveren.
Dat gaat niet door.
Dan resteert te onderzoeken wat in aanmerking komt / kan komen.
De Desiro MainLine rijdt in Belgie en naar Lille.
Antwerpen in Nederland en/of Breda in Belgie, die IC-trein had reeds vele jaren tussen beide steden en ver daarbuiten gereden.