Wim van de Camp: ProRail onderbrengen bij Rijk slecht idee
Het onderbrengen van ProRail bij het ministerie van Infrastructuur in Milieu is een slecht idee. Het is beter dat de infrastructuurbeheerder los blijft staan van de overheid, omdat op die manier de beste service aan de reiziger en de verlader kan worden gegeven. Dat zei Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) woensdag bij een bijeenkomst over het Vierde Spoorpakket in het Europees Parlement in Brussel.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
NS krijgt toch geen geld van de staat? Mocht dat kloppen ben ik benieuwd hoe er betere kwaliteit geleverd kan worden (altijd een zitplaats lees ik) tegen lagere kosten waarmee dan de treinreis goedkoper kan worden. Welke kosten verdwijnen er voor de mogelijk nieuwe vervoerder welke NS nu wel heeft, of houdt NS dusdanig veel over (wat volgens mij niet zo is)? Deze vraag is niet cynisch bedoeld, ik weet het gewoon niet.
Ik ben huiverig voor ‘Europese ideeën’ op spoorgebied; mijns inziens doet NS echt geen slechte zaken, vooral als ik zie hoe het er in de ‘voorbeeldlanden’ aan toe gaat. En voor het eurogewauwel van heer Van de Camp kan ik alleen maar waarschuwen…
De verbeteringen voor de reiziger, die volgens de Europese commissie door liberalisering ontstaan, veronderstellen, dat de aanbestedende overheid in staat is om de concessie goed aan te besteden en te beheren. I&M heeft geen erg goede staat van dienst op dit punt (HRN-concessie, HSL-Zuid-concessie, de minister van Financiën die als NS-aandeelhouder achter de schermen de financiële belangen van NS verdedigt). In die zin goed, dat Europa de mogelijkheid voor gunning open laat.