Nieuwe dienstregeling sneller vastgesteld met digitale wisselsteller
Een digitale wisselsteller kan er in de toekomst voor zorgen dat nieuwe dienstregelingen makkelijker geïmplementeerd kunnen worden. Ook zal het makkelijker zijn om wijzigingen op emplacementen door te voeren en preventief onderhoud uit te voeren. Dat zegt Herman Treurniet van VRS Railway Industry. Het prototype van de digitale wisselsteller, die door VRS Railway Industry en Pilz Nederland is ontwikkeld, is te zien tijdens de internationale railvakbeurs RailTech Europe 2017.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
“Spoorvervoerders kunnen nieuwe dienstregelingen makkelijker implementeren omdat de wisselvolgorde flexibeler in te stellen is”, aldus Treurniet.”
Hier kan ik mij geen voorstelling van maken. Dit lijkt een alternative fact of opgeklopte commercieel verhaal. Ik ben benieuwd of Treurniet dit kan toelichten.
Als auteur van het stuk staat Marieke van Gompel. Misschien dat zij in gewoon Nederlands kan uitleggen wat bedoeld wordt. Ik kan het tot op zekere hoogte redelijk volgen, maar zoals Daan Houtman reageert ben ik aan het einde ook de draad kwijt.
Volgens mij bepaalt ProRail en niet de Spoorvervoerders de dienstregeling, althans of de door de vervoerders ingediende aanvragen gehonoreerd kunnen worden.
Daan en Ibo, bedankt voor de reacties. Een deel van het instellen van treinpaden ligt vast in de relais interlocking. Dit leidt soms tot beperkingen in sein- en wisselvolgordes. Deze beperkingen zijn op te heffen door het wijzigen van de relais configuraties. Dit is echter een arbeidsintensieve bezigheid. Met een vrij programmeerbaar systeem dat ook op ‘lagere’ niveaus kan ingrijpen is en dergelijke wijziging eenvoudiger en sneller door te voeren.