ProRail-topman wil Eindhoven per spoor met Duitsland en België verbinden
Het vernieuwde station van Eindhoven is net geopend, maar dit is nog maar het begin van de plannen voor het Brabantse station. ProRail-directeur Pier Eringa wil dat er zo snel mogelijk rechtstreekse internationale verbindingen naar België en Duitsland worden gecreëerd.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Als men in de jaren ’80 de bestaande spoorwegverbinding van Eindhoven via Geldrop, Valkenswaard en Neerpelt niet had opgebroken had men met weinig investering vanaf Neerpelt een rechtstreekse verbinding met Antwerpen kunnen creëren….
@Pieter Michiels: een logische optie nu is Antwerpen – Breda – Eindhoven – Venlo – Düsseldorf.
En inderdaad, jammer dat het lijntje naar België is opgebroken. Aanvankelijk liep deze trouwens via Gestel (nu een wijk in Eindhoven), Waalre en Valkenswaard en liep ooit helemaal door tot Hasselt en Luik. Gezien de drukte van de bussen van/naar V’Waard jammer dat dit weg is.
ProRail kan dit wel willen, maar NS wil dit niet. Die willen geen concurrentie voor hun ICE op de verbinding naar Dusseldorf. Zij zien liever dat Eindhovenaren die naar Dusseldorf willen zo’n frequent rijdende intercitytrein naar Utrecht pakken en daar op de ICE stappen. Daar verdienen zij veel meer geld aan.
@Marc Volgers: Verbinding via Neerpelt zou des te interessanter zijn omdat er vanuit het Vlaams Gewest plannen zijn om het gedeelte Neerpelt-Hasselt opnieuw aan te leggen. Dat zou de drukke Noord-Zuidverbinding (snelweg) ontlasten. In Valkenswaard zijn jarenlang plannen geweest voor een tramverbinding met Eindhoven, maar met de rechtse/liberale partijen van de laatste jaren zijn die plannen (uiteraard) op de achtergrond geraakt.
@Marc Busio: vraag is of NS hier iets in te willen heeft. Gezien de groei van de regio Eindhoven is er genoeg potentie, zeker als je Antw-Bd-Tb-Ehv-Vl-Monch.Glb.-Duss neemt. Je hebt dan 7 gemeenten met 100.000 tot ruim 600.000 inwoners en aardige agglomeraties. Met een ruwe telling kom ik op 3.000.000 mensen in de buurt van de stations.
@H VanBeurden: ik zou denken en en. Een boogje ten westen van Weert, en dan Eindhoven – (Budel) – Neerpelt – Houthalen – Hasselt. Bijv. 1x p/u een soort sneltrein die bijv. alleen in Eindhoven, Neerpelt en Hasselt stopt en 1x p/u een stoptrein.
I.c.m. met doortrekken van de IC Antwerpen – Neerpelt naar Weert een mooie serie verbindingen. Voor (m.n. noord) Belgisch Limburg is Eindhoven een van de grootste steden in de buurt.