EU-coördinator: uitrol ERTMS gaat te langzaam en is te duur
De uitrol van het Europese beveiligingssysteem ERTMS gaat veel te langzaam en kost te veel geld. Er is een mentaliteitsverandering nodig, waarbij de sector zich flexibel opstelt en voorbereidt op verandering naar een nieuw spoorsysteem. Deze oproep deed Karel Vinck, EU-coördinator voor het ERTMS-programma, dinsdag tijdens een spoorconferentie van UIC in Milaan.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het wordt tijd dat de conclusie getrokken wordt dat er A) een fundamenteel kostenprobleem is, dat veroorzaakt wordt door B) de afwezigheid van serieuze marktwerking en innovatie op systeemtechnisch niveau. Het overheidsbeleid heeft zich zo obsessief gericht op marktwerking op vervoersniveau, dat vergeten is om de onderliggende zgn. ’toeleverende’ markten te analyseren en te revitaliseren. Gevolg is dat prestatie en prijs onoverbrugbaar achterblijft tov de automotive- en telecomsector.
Met “Dank” aan de politieke “Kleinstaterei” in Europa:
Nationale veiligheidsinstanties lijken ERTMS de facto te “saboteren” door telkens via nationale uitzonderingen hun èigen systemen en bestaan te rekken.
Dat gaat ten koste van het spoor in Europa dat wordt uitgelachen door luchtvaart en wegsector die geen last hebben van dergelijk nationaal “hobbyisme”.
Hoe kan het spoor op de huidige manier dan bijdragen om de doelstellingen van “Parijs” te halen?
Stel NU èèn EU standaard. Punt!
`De doelstellingen van Parijs` even buiten beschouwing gelaten, kan het ook geen kwaad de ERTMS-standaard nou inderdaad eens ‘standaard’ te verklaren, in plaats van met al die levels en sublevels te werken! Want dat nodigt niet direct uit om De Grote Stap te gaan maken. Spoorwegbedrijven moeten een bepaald flinke investering doen in om- of nieuwbouw van materieel en de installatie van het systeem ‘aan wal’ is ook niet zo een-twee-drie te realiseren…