Verplaatsing ‘megawissels’ van Hilversum naar derde spoor
Voestalpine Wisselbouw Nederland heeft in opdracht van ProRail vijf grote spoorwissels gebouwd, als onderdeel van de aanleg van het derde spoor bij Zevenaar. Dankzij deze wissels kunnen treinen hier met hoge snelheid rijden. De wissels met een lengte van 38 meter en gewicht van bijna 38.000 kilo zijn maandagnacht verplaatst het Voestalpine-terrein in Hilversum naar Zevenaar.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Citaat: “Dat betekent bijvoorbeeld dat er geen beweegbaar puntstuk in het wissel zit ….”
Hoe zet je een wissel om als er geen beweegbaar puntstuk in het wissel zit?
@Ton Spies: een wissel zet je om door de tongen te bewegen. De meeste wissels hebben geen beweegbaar puntstuk, sommige hogesnelheidswissels wel. Als er nu een hogesnelheidswissel ontwikkeld is dat zonder beweegbaar puntstuk toch doet wat het moet doen, is dat een kostenbesparing en ook nog een storingsbron minder. Win-win situatie, lijkt mij.