Eringa: ‘Niet twijfelen, maar investeren in ERTMS’

ERTMS Atlas Level 2 op het Zwitserse spoor, foto: Alstom Transport / E. Lamperti
Foto: Alstom Transport / E. Lamperti

ProRail-topman Pier Eringa pleit voor het landelijke gebruik van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Dat zei hij tijdens de presentatie van het jaarverslag van de spoorbeheerder donderdag. “Het kost veel geld, maar we moeten daar niet over twijfelen. We moeten investeren.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Eringa: ‘Niet twijfelen, maar investeren in ERTMS’”

John rdam|01.06.18|13:44

Eringa snapt het wel. Die man heeft tenminste een visie op de toekomst van het spoor en de mobiliteit in Nederland en over de grenzen. Als je werkelijk een kwaliteitssprong in het Europese treinverkeer wilt maken en niet wilt achterblijven bij de omringende landen moet je z.s.m. investeren in volledige uitrol van ERTMS. Maar de meeste energie zal wel weer verspild moeten worden aan een gevecht met de korte termijn denkers in Den Haag. Daardoor lopen we nu ook al jaren achter.

Johan Tromp|01.06.18|14:14

Ik ben het volledig met dhr Eringa eens. Te meer er door de Europese regelingen (TSI) voor nieuw materieel al moet worden voorzien van ETCS. Een dure aanschaf als je in een concessie rijdt waar dit systeem niet is en er naast nog een of meerdere nationale systemen moeten worden bijgeplaatst.

Vraag aan dhr Eringa. Voor ATB EG is er stm beschikbaar mijn weten voor ATB NG nog niet. Wordt dit bij een nieuw concessie uitgave door ProRail in de Infra vervangen om kosten te beperken?

Marc Busio|03.06.18|11:24

Er moest een HSL komen om aan te sluiten op het Europese net van hogesnelheidstreinen: het werd een miljardendebacle. Er moest een Betuweroute komen om aan te sluiten op de Europese goederencorridor: het werd een miljardendebacle. Nu moet er beveiligingssysteem ERTMS komen om aan te sluiten bij de Europese standaard: het zal een miljardendebacle worden. Er is geen Europees spoorwegnet maar een lappendeken van nationale netwerken die beroerd met elkaar verbonden zijn en dat zal nooit veranderen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eringa: ‘Niet twijfelen, maar investeren in ERTMS’ | SpoorPro.nl

Eringa: ‘Niet twijfelen, maar investeren in ERTMS’

ERTMS Atlas Level 2 op het Zwitserse spoor, foto: Alstom Transport / E. Lamperti
Foto: Alstom Transport / E. Lamperti

ProRail-topman Pier Eringa pleit voor het landelijke gebruik van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Dat zei hij tijdens de presentatie van het jaarverslag van de spoorbeheerder donderdag. “Het kost veel geld, maar we moeten daar niet over twijfelen. We moeten investeren.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Eringa: ‘Niet twijfelen, maar investeren in ERTMS’”

John rdam|01.06.18|13:44

Eringa snapt het wel. Die man heeft tenminste een visie op de toekomst van het spoor en de mobiliteit in Nederland en over de grenzen. Als je werkelijk een kwaliteitssprong in het Europese treinverkeer wilt maken en niet wilt achterblijven bij de omringende landen moet je z.s.m. investeren in volledige uitrol van ERTMS. Maar de meeste energie zal wel weer verspild moeten worden aan een gevecht met de korte termijn denkers in Den Haag. Daardoor lopen we nu ook al jaren achter.

Johan Tromp|01.06.18|14:14

Ik ben het volledig met dhr Eringa eens. Te meer er door de Europese regelingen (TSI) voor nieuw materieel al moet worden voorzien van ETCS. Een dure aanschaf als je in een concessie rijdt waar dit systeem niet is en er naast nog een of meerdere nationale systemen moeten worden bijgeplaatst.

Vraag aan dhr Eringa. Voor ATB EG is er stm beschikbaar mijn weten voor ATB NG nog niet. Wordt dit bij een nieuw concessie uitgave door ProRail in de Infra vervangen om kosten te beperken?

Marc Busio|03.06.18|11:24

Er moest een HSL komen om aan te sluiten op het Europese net van hogesnelheidstreinen: het werd een miljardendebacle. Er moest een Betuweroute komen om aan te sluiten op de Europese goederencorridor: het werd een miljardendebacle. Nu moet er beveiligingssysteem ERTMS komen om aan te sluiten bij de Europese standaard: het zal een miljardendebacle worden. Er is geen Europees spoorwegnet maar een lappendeken van nationale netwerken die beroerd met elkaar verbonden zijn en dat zal nooit veranderen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.