‘Combinatie met Regional Express beste optie voor verbinding Eindhoven-Düsseldorf’
Het samenvoegen van de intercityverbinding tussen Eindhoven en Venlo en de Duitse Regional Express naar Düsseldorf heeft de meeste kans van slagen om Eindhoven met Düsseldorf te verbinden. Deze rechtstreekse intercityverbinding zou in 2025 van start kunnen gaan. Het gaat om één trein per uur. Hierdoor wordt de huidige reistijd met bijna een kwartier korter en komen er 250.000 treinreizigers per jaar bij. Dat staat in een onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Noord-Brabant en Limburg.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dat wordt dan de zoveelste trein die op Nederlands traject alleen op grote stations stopt en in Duitsland bij elke melkbus.
Zolang die trein in Kaldenkirchen, Boisheim, Breyell en Dülken stopt, valt niet van een “Intercityverbinding” te spreken…
Ik ben met heer Laan eens dat van een ´intercity´ natuurlijk niet gesproken kan worden als op elk misselijk stationnetje gestopt gaat worden. Laat dan maar zitten, zou ik zeggen, dan stappen we wel in Venlo over; het heeft geen nut voor dat kwartiertje tijdwinst de hele boel overhoop te gaan halen.
Het is raar dat station Eindhoven al weer te klein is na een jarenlange verbouwing. Eigenlijk had men toenmalig tijdelijk perron 34 gewoon moeten laten staan en had men nu een extra perronspoor beschikbaar. Het is onzinnig om de binnenlandse reizigers daar voor een internationale lijn over te laten stappen. En laat de trein in Duitsland hoogstens in Viersen en M’bach stoppen.
Eindhoven smacht al jaren naar een verbinding met het buitenland. Begin deze eeuw is de trein naar Keulen gesneuveld en rijdt de zomertrein naar Luxemburg ook niet meer. Eindhoven is economisch gezien belangrijker geworden (Brainport: officieel een mainport net als R’dam haven en A’dam Schiphol) en ligt gunstig tussen Randstad, Vlaamse Ruit en Ruhrgebied. Deze verbinding is een prima start, hoewel – zowel de wat zure reacties hierboven – nog niet optimaal. Bedoeling is dat dit op termijn wel is.
Mijn ideaalplaatje:
Antwerpen-Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo-Düsseldorf (1x p/u)
Amsterdam/Schiphol-Utrecht-‘s-Hertogenbosch-Eindhoven-Sittard-Maastricht-Luik(-Luxemburg) (1x p/2u)
Amsterdam/Schiphol-Utrecht-‘s-Hertogenbosch-Eindhoven-Sittard-Heerlen-Aken-Keulen (1x p/2u)
Op termijn (ligt er aan infra in België)
Eindhoven-Weert-Neerpelt-Hasselt (stop/sneltrein?)
Idealiter is er ook een station Eindhoven Airport (thv Acht) waar alle IC’s stoppen.
Dit medium blijkt niet geschikt voor onderbouwde standpunten (weinig plaatsingsruimte). Ik beperk me tot de twee conclusies van mijn veel te lange verhaal:
– De trein kan het best gekoppeld worden aan de intercity Den Haag-Eindhoven zodat weer een doorgaande verbinding Zuidvleugel Randstad – Noordrijn-Westfalen geboden wordt.
– De trein laten rijden naar Keulen in plaats van naar Düsseldorf verhoogt de vervoerwaarde.