ILT: voorlopig geen groot onderhoud op Kijfhoek
ProRail en Strukton Rail mogen voorlopig nog niet beginnen met groot onderhoud aan de sporen op het rangeerterrein voor treinen bij Kijfhoek in Zwijndrecht. Zij moeten eerst een grondige analyse van de veiligheidsrisico’s maken en maatregelen nemen om de veiligheid te garanderen. Dat heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald.
Het groot onderhoud ligt al sinds 19 juli stil, na aanrijdingen in juni en juli. Het werk dat nog wél aan het spoor wordt gedaan, zoals controles en herstel van storingen, staat onder verscherpt toezicht van ILT.
Op vrijdag 15 juni ontspoorde een platte kar toen er tijdens het heuvelen een ketelwagon tegenaan rolde. In de ketel zat de brandbare stof styreen, de grondstof voor piepschuim, maar de wagon raakte niet beschadigd. Uit een onderzoek van ProRail bleek dat de treindienstleider van ProRail en een werkplekbeveiliger van Strukton Rail beiden fouten hadden gemaakt. Ze weken af van gebruikelijke procedures.
Veiligheidsinstructies
De toezichthouder constateert dat ProRail en Strukton Rail zich niet hielden aan hun eigen veiligheidsinstructies. Treindienstleiders zagen en wisten dat, maar spraken daar de verantwoordelijken niet op aan. Volgens ILT is het probleem structureel. Afwijkingen van de veiligheidsprocedures zouden vaker zijn voorgekomen. De Inspectie stelt dat er onvoldoende garanties waren op het gebied van toezicht, sturing en evaluaties om ervoor te zorgen dat mensen veilig konden werken en het spoor veilig bleef. Daarmee is de Spoorwegwet overtreden.
De Inspectie heeft verscherpt toezicht ingesteld op al het werk aan de infrastructuur op Kijfhoek. De ILT voert ter plekke toezicht uit op al het werk dat nu nog wel gedaan wordt en controleert risico-analyses en werkinstructies. Ook beoordeelt de ILT de structurele verbeteringen die ProRail en Strukton Rail doorvoeren, voordat zij het groot onderhoud aan de sporen op Kijfhoek weer veilig kunnen starten.
Heuvelen
De gemeente Zwijndrecht trok eerder al bij staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de bel over de veiligheid op het rangeerterrein. ProRail legde na een incident op 18 juni het heuvelproces en onderhoudswerkzaamheden stil op Kijfhoek, maar startte het heuvelen zonder toestemming van de gemeente een dag later weer op. Volgens de gemeente startte ProRail het heuvelproces opnieuw op uit ‘economische beweegredenen’, terwijl de veiligheid van omwonenden en werknemers leidend moet zijn.
Lees ook:
- Gemeente Kijfhoek wil praten met staatssecretaris over veiligheid Kijfhoek
- Gemeente Zwijndrecht: hervatten heuvelproces Kijkhoek onacceptabel
- Treindienstleider en werkplekbeveiliger maakten fouten bij ongeluk Kijfhoek
- Tonnen boete voor ProRail en Keyrail voor brand op Kijfhoek
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?