Monteur raakt ernstig gewond bij spoorwerkzaamheden
Bij spoorwerkzaamheden in de Drentse stad Coevorden is zondagmiddag een 23-jarige monteur ernstig gewond geraakt door een aanrijding met een krol, een soort graafmachine. Dat laten ProRail en hoofdaannemer BAM weten. Hij werd met een traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht. ProRail en BAM doen nu gezamenlijk onderzoek naar de toedracht.
De krol reed achteruit terwijl de monteur op één been geknield zat in het spoor. De machinist had in zijn spiegels gekeken, maar kon de monteur niet zien zitten. Een andere medewerker riep naar de monteur, die vervolgens uit het spoor sprong en daarbij werd geraakt bij zijn enkel. Hij werd met spoed geopereerd, maar zijn onderbeen kon niet meer gered worden en is geamputeerd, volgens Rail Alert.
Advies
“Hij is dit weekend met spoed geopereerd, maar heeft helaas blijvend letsel aan het ongeluk overgehouden,” zegt ProRail-woordvoerder René Vegter. “ProRail en BAM zijn erg geschrokken en wensen de man en zijn familie heel veel sterkte toe bij het verdere herstel.” Daarbij wordt ook gekeken of er maatregelen mogelijk zijn om soortgelijke ongelukken in de toekomst te voorkomen, zegt Vegter.
In de afgelopen jaren zijn er vaker ongelukken gebeurd met een achteruitrijdende krol. Hieruit blijkt dat de achteruitrijcamera en de spiegels niet voldoende zicht geven. Rail Alert geeft daarom naar aanleiding van het ongeluk dringend het advies om het achteruit rijden met een krol tot een minimum te beperken. Uitzondering wordt alleen gemaakt voor situaties waarin er geen andere optie is én als de krol begeleid wordt.
Werkzaamheden
Het gebied rondom station Coevorden wordt flink onder handen genomen door BAM in opdracht van ProRail. Het station was een keerpunt voor goederentreinen die naar Europark gingen. Dankzij de aanleg van een spoorboog, kunnen deze treinen nu rechtstreeks naar Europark. Hierdoor zijn er twee sporen vrijgekomen op het emplacement. Deze worden verwijderd en de grond wordt opnieuw ingericht. Ook wordt er een voetgangerstunnel onder het spoor gebouwd om het centrum van de Drentse stad direct te verbinden met de wijk achter het spoor. Deze verbouwing moet in 2020 af zijn.
Dit weekend was BAM bezig met het ‘afkoppelen’ van de oude sporen van de hoofdspoorlijn Zwolle-Emmen. Daarvoor werd er gewerkt aan het spoor, de wissels en de bovenleiding. Tegelijkertijd waren er werkzaamheden aan het spoor en wissel tussen de spoorbrug over de Stadsgracht en de Monierweg.
Update: 16 augustus 10:55
Lees ook:
Nieuwe spoorboog Coevorden in gebruik genomen
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik wens alle betrokkenen van het ongeval veel sterkte…. vooral diegene die nog in behandeling is
Dat het nooit meer moge gebeuren