Bovenleiding gekoppeld voor verbinding Maastricht-Aken

Bij Aken zijn afgelopen weekend de rijdraden aan Nederlandse en Duitse zijde aan elkaar gekoppeld om een rechtstreekse spoorverbinding naar Maastricht mogelijk te maken. Hiermee gaat de elektrificatie van het 6,5 kilometer lange traject tussen Landgraaf en Herzogenrath de laatste fase in. Eind dit jaar zullen de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond en dan start vervoerder Arriva met de treindiensten.

Vervoerder Arriva gaat vanaf 9 december één keer per uur een drielanden-treindienst uitvoeren die ook een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Aken zal bieden. Arriva heeft hiervoor nieuwe treinen besteld.

Internationale treinverbindingen

Het elektrificeren van het spoor tot de Duitse grens is een gezamenlijk project van ProRail en de provincie Limburg. Het is het eerste project dat in uitvoering gaat voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. Met het programma EurekaRail spannen de provincies Noord-Brabant en Limburg zich in voor snellere en comfortabelere treinverbindingen tussen Duitsland, België en Nederland.

De werkzaamheden aan het spoor worden in Nederland uitgevoerd door aannemer Strukton Rail en aan Duitse zijde door RPS.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Bovenleiding gekoppeld voor verbinding Maastricht-Aken”

Pat Rick|04.09.18|15:21

Mooi! Nu alleen de Maaslijn snel electrificeren en is men in zuid-Nederland van de dieseltrein af (voor personenvervoer), want dat duurt weer veel te lang

Marc Busio|05.09.18|09:42

Drielandentrein: leuke variant op ‘drielandenpunt’, maar gaat deze trein ook echt drie landen met elkaar verbinden? Ik schat in dat de Belgen weer zullen gaan ‘difficulteren’ en het bij de dienst Maastricht-Aken zal blijven (natuurlijk na veel aanloopproblemen want met de trein een grens passeren is vragen om moeilijkheden). De vergelijking met de Benelux-trein dringt zich op. Er zijn heel wat mensen geweest die ooit dachten dat die trein tussen Nederland, Belgie en Luxemburg reed.

Ad Vijge|05.09.18|21:04

Ik hoop dat de bovenleiding niet echt gekoppeld is, maar er toch wat isolaties tussen zijn geplaatst.
Anders wordt het niet echt wat als er spanning op gezet wordt.

kees boer|06.09.18|12:53

Ik zie er het meest in deze electrificatie in een verbinding Eindhoven- Aken Keulen

John rdam|06.09.18|13:01

@Ad Vijge: aangezien de spanningssluis naar mijn weten niet op de landsgrens komt te liggen is doorverbinding van de rijdraad bij de grens gewoon mogelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovenleiding gekoppeld voor verbinding Maastricht-Aken | SpoorPro.nl

Bovenleiding gekoppeld voor verbinding Maastricht-Aken

Bij Aken zijn afgelopen weekend de rijdraden aan Nederlandse en Duitse zijde aan elkaar gekoppeld om een rechtstreekse spoorverbinding naar Maastricht mogelijk te maken. Hiermee gaat de elektrificatie van het 6,5 kilometer lange traject tussen Landgraaf en Herzogenrath de laatste fase in. Eind dit jaar zullen de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond en dan start vervoerder Arriva met de treindiensten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Bovenleiding gekoppeld voor verbinding Maastricht-Aken”

Pat Rick|04.09.18|15:21

Mooi! Nu alleen de Maaslijn snel electrificeren en is men in zuid-Nederland van de dieseltrein af (voor personenvervoer), want dat duurt weer veel te lang

Marc Busio|05.09.18|09:42

Drielandentrein: leuke variant op ‘drielandenpunt’, maar gaat deze trein ook echt drie landen met elkaar verbinden? Ik schat in dat de Belgen weer zullen gaan ‘difficulteren’ en het bij de dienst Maastricht-Aken zal blijven (natuurlijk na veel aanloopproblemen want met de trein een grens passeren is vragen om moeilijkheden). De vergelijking met de Benelux-trein dringt zich op. Er zijn heel wat mensen geweest die ooit dachten dat die trein tussen Nederland, Belgie en Luxemburg reed.

Ad Vijge|05.09.18|21:04

Ik hoop dat de bovenleiding niet echt gekoppeld is, maar er toch wat isolaties tussen zijn geplaatst.
Anders wordt het niet echt wat als er spanning op gezet wordt.

kees boer|06.09.18|12:53

Ik zie er het meest in deze electrificatie in een verbinding Eindhoven- Aken Keulen

John rdam|06.09.18|13:01

@Ad Vijge: aangezien de spanningssluis naar mijn weten niet op de landsgrens komt te liggen is doorverbinding van de rijdraad bij de grens gewoon mogelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.