Miljoenennota: kabinet zet vooral in op wegen en water
Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat trekt in 2019 geen extra geld uit voor het spoor. Er is 2 miljard euro vrijgemaakt, waar vorig jaar nog 2,2 miljard werd geïnvesteerd. Er gaat 3,1 miljard naar de weg en 1,3 miljard naar waterwegen. Verder is er 692 miljoen euro vrijgemaakt voor Megaprojecten Verkeer en Vervoer. Dat blijkt uit de Miljoenennota die het kabinet dinsdag heeft gepresenteerd.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Tja, wat verwacht je anders van een neoliberaal asfalt-kabinet? Die interesseren zich geen zier voor ov. Dat zien ze vooral als een sociale voorziening voor armen en andere paria’s die geen oto hebben.
Verbreding van A6 richting Lelystad (airport) kan een jaartje later. A10 zuidasdok is niet nodig, want er ligt al een snelweg, dus hoef je de huidige weg niet af te breken. Op veel andere plaatsen ligt nog geen snelweg. Het is beter om buiten de randstad te investeren, omdat dit alleen maar nog meer mensen aantrekt. Brainport is de groeimotor, die meer investeringen vraagt wil Nederland meekomen in de wereld. Dus station Acht/Eindhoven Airport, verbreding A67/A2 zuid, intercity naar Dusseldorf