HRI: veiligheid in het geding door te weinig geld voor spooronderhoud
Als er niet meer geld wordt uitgetrokken voor het spooronderhoud, dan gaat het een keer fout. Daarmee reageert Holland Rail Industry (HRI), de ondernemersvereniging van de spoorsector op de Miljoenennota van het kabinet. “Dan komt niet alleen de punctualiteit maar ook de veiligheid in het geding.” HRI meent dat het jaarlijkse budget van 1,3 miljard met minimaal 25 tot 30 procent verhoogd moet worden.
Volgens HRI vergeet het kabinet de spoorwegsector in zijn streven naar verduurzaming. Juist het reizigers- en goederenvervoer kan volgens de ondernemersvereniging een goede bijdrage leveren aan de gewenste verduurzaming van de samenleving. HRI is teleurgesteld over de miljoenennota van het derde kabinet Rutte.
Langetermijnvisie
Het kabinet heeft volgens de organisatie geen langetermijnvisie op de verduurzaming van de mobiliteit in Nederland door gebruikmaking van het spoor. Vervoer van reizigers en goederen per trein als onderdeel van duurzaamheid wordt niet gestimuleerd. “Er wordt helaas met geen woord gerept over verduurzaming van het spoor”, aldus HRI-voorzitter Erno Chevallier.
“Terwijl er juist geld moet worden vrijgemaakt voor een robuuste uitbreiding van het spoorwegennet.” De mobiliteit in Nederland neemt tot 2030 toe met 12 tot 23 procent, zo blijkt uit het rapport ‘Kiezen voor een goed spoor’ uit 2017. De onderzoekers wijzen erop dat het druk bereden Nederlandse spoor kwetsbaar is bij storingen. “Het loopt tegen de grenzen van zijn capaciteit aan.”
Capaciteit en veiligheid
Eerder al concludeerden ProRail als beheerder van het spoorwegnet en de vervoerders dat infrastructurele aanpassingen en capaciteitsuitbreidingen op korte termijn nodig zijn om te voorkomen dat het vervoeren van reizigers en goederen op het spoorwegnet vastloopt. Het spoorwegnet in Nederland is meer dan drieduizend kilometer lang en is een van de meest intensief gebruikte spoorwegnet-systemen ter wereld.
Door de toename van het aantal reizigers en het intensievere gebruik van het spoor zullen treinen frequenter en met hogere snelheden gaan rijden op het hoofdnet. “Het gevolg is dat onderdelen en systemen sneller slijten”, aldus HRI-directeur Gerrit van der Linden. De 1,3 miljard die het kabinet nu uittrekt voor onderhoud en vervanging is onvoldoende, stelt hij. Het onderhouds- en vervangingsbudget daalt zelfs vanaf 2019 tot 2021.
Snellere verbindingen
HRI pleit al langer voor de aanleg van extra spoor, hogere baanvak-snelheden, snellere verbindingen tussen economisch belangrijke centra als de Randstad en het noorden en oosten van het land . Om het groeiend aantal reizigers adequaat te kunnen vervoeren focust HRI zich op technische innovaties. Die moeten leiden niet alleen tot snellere verbindingen met minder vertraging en oponthoud, maar veroorzaken ook significant minder uitstoot van CO2 en fijnstof.
Lees ook:
Miljoennota: kabinet zet vooral in op wegen en water
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Onder financiële druk weten ProRail en de aannemers tegen minimale budgetten de spoor infra op een veilig en acceptabel niveau te houden. Dan zit je per definitie tegen de rand van het haalbare aan.
We presteren in Europa prima. Willen we echter meer van het spoor vragen in termen van aantallen treinen, passagiers en verhoogde veerkracht en betrouwbaarheid, dan zullen we ook meer moeten investeren in het spoor. Meer geld, maar ook meer in stabielere contracten tussen ProRail en haar aannemers.