ProRail en NS krijgen nul op het rekest voor verbeterplan HSL
ProRail en NS hebben een langetermijnvisie opgesteld om de prestaties op de HSL-Zuid de komende jaren flink te kunnen verbeteren. Ze schatten de kosten daarvan in tussen de 478 en 697 miljoen euro. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur vindt de maatregelen te duur en wil eerst de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) in 2021 afwachten. ProRail en NS zijn teleurgesteld.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
In het MIRT zijn tot 2028 alle uitgaven van het Rijk dichtgetimmerd. Tot die tijd gebeurt er niets, zeker niet zolang we zitten opgescheept met een rechtse neoliberale regering die zich geen zier interesseert voor ov. Al het geld gaat naar asfalt. Wen er maar aan.
Dit gemier is een uitvloeisel van de ANGST om eens een definitieve keuze te maken. Natuurlijk kost het geld, natuurlijk brengt hem ombouw mee met de bijbehorende overlast. Maar met die ANGST is niet te leven: bouw dán helemáál niks om!
Zoals heel vaak bij ETCS gerelateerde problemen praat men vaak langs elkaar heen.
In de eerste allinea wordt gesteld dat er problemen zouden zijn vanwege het omschaklen tussen Baseline 2 en 3.
Maar dat gebeurd helemaal niet in Nederland.
Er wordt wel omgeschakeld van ATB naar baseline 2, en tja als je dat dan gelijk doet met omschakelen van bovenleidings spanning en dan ook nog eens op een flyover( en je snelheid dus niet constant is) dan liggen er problemen en valkuilen op de loer.