Werkzaamheden project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden van start
In opdracht van ProRail zijn maandag de eerste werkzaamheden gestart om in 2020 een extra sneltrein te laten rijden tussen Groningen en Leeuwarden. Dit is onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland, een grootschalig project om de bereikbaarheid van de noordelijke provincies van Nederland te verbeteren. Om de extra sneltrein mogelijk te maken, wordt er van 15 tot en met 29 oktober aan het spoor in Zuidhorn, Hoogkerk en Groningen gewerkt. Eind 2019 zijn alle werkzaamheden van project Extra Sneltrein afgerond.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Deden ze dit ook maar eens een keer op de Maaslijn,dit staat al meer dan 50 jaar op de rol
@kees boer: inderdaad, verdubbeling van de Maaslijn kan niet snel genoeg beginnen. Maar iedere keer worden nieuwe hordes opgeworpen. Het geld hiervoor wordt daarom in de Randstad uitgegeven. Amsterdam-Zuid krijgt 300 miljoen weggegooid geld om HSL-reizigers daar over te laten stappen op een trein die je wel naar de luchthaven moet brengen. Maar 6 miljoen voor een station voor GreenPort kan er niet vanaf, terwijl OV wel gestimuleerd zou moeten worden
Niettemin zullen ze daar tussen Groningen en Leeuwarden NOOI de hele spoorlijn dubbelsporig maken, laat staan elektrificeren daar trouwens vrijwel het hele spoorwegennet in Noord-Nederland enkelsporig is en zonder elektrificatie! De stations van Groningen en Leeuwarden zijn daarbij voor 80 a 90% kopstations, het interieur is daar eveneens voor meer dan 60 a 80% gemoderniseerd en ze staan tussen veel grotere en moderne kantoorgebouwen alsof het oude dwergen zijn!
Helaas zullen ze de spoorlijn Groningen – Leeuwarden NOOIT voor 100% verdubbelen, laat staan elektrificeren daar vrijwel alle spoorlijnen in Noord-Nederland enkelsporig zijn en zonder elektrificatie! Bovendien zijn de stations van de twee hoofdsteden voor meer dan 80% kopstations, het interieur eveneens voor meer dan 60% gemoderniseerd en staan ze tussen veel grotere en moderne kantoorgebouwen waardoor ze haast op oude dwergen lijken!