Onderzoek naar haalbaarheid spoorlijn Twente-Groningen
Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van de Nedersaksenlijn, een spoorlijn die Twente met Groningen verbindt. Een voorstel van de ChristenUnie in de Provinciale Staten van Overijssel heeft voldoende steun gekregen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Geweldig idee. Groningen onderzoekt al de opwaardering van de museumlijn Veendam-Musselkanaal en dan is het ‘nieuwe stuk’ rond de 18 km: tot Weerdinge en misschien tot Valthe kan men gebruik maken van het oude trace/spoorbedding. Door de eindjes aan elkaar te knopen is er impuls voor de mobiliteit en leefbaarheid voor Noord-Oost Nederland. Emmen wordt bereikbaarder, ook goed voor de dierentuin daar. Als men een spoorweg voor toeristen naar de Eemshaven kan aanleggen, dan moet dit ook wel kunnen
Het verdient zeker steun als een extra verbinding met het noorden. Nu moet alles vie de flessenhals Zwolle-Meppel en als daar wat gebeurt is het meteen grote paniek met busvervoer als nauwelijks voldoende compensatie….
Prachtig idee!! Met de aanleg van dit stukje spoor komt ook een goede spoorverbinding met het Ruhrgebied tot stand (Coevorden Bentheim). Betrek ook Railport Groningen in Veendam bij de aanleg. Dit logistieke bedrijf heeft zeker belang bij een goede spoorverbinding naar het Rhurgebied.
Ik zou zeggen : grijp de kans als er geruchten zijn dat er geld beschikbaar is gesteld;zegwijze is niet voor niks : men moet het ijzer smeden als het heet is
Ga ook in overleg met de Bentheimer Eisenbahn. Die zijn nu ook al bezig met het voor reizigersverkeer aanpassen van de lijn Bentheim tot Emlichheim.Nieuw materieel is ook al besteld. in principe kan men gelijk doorrijden naar Coevorden of Emmen. Dan heeft men gelijk van uit Groningen een semie directe verbinding met de EuroBahn naar Rheine/ Osnabrück en ook naar Bielefeld.
Goede en noodzakelijke projecten kunnen alleen worden gerealiseerd als er visie voor is.
Het niet kunnen of willen ontwikkelen van een visie dus het ontbreken daarvan is funest zo leert de geschiedenis.
De politiek blijkt immers alleen voor de korte termijn te kunnen besluiten.
Daarnaast is het ook niet onbelangrijk te weten wie deze lijn gaat exploiteren.
Want wat als de keuze een (niet al te duur) niet-geelectrificeerd enkelsporig traject wordt als verlenging vanuit Veendam? Zie Maaslijn.
Probeer ook hier waterstof als toekomstbestendige brandstof. Bovendien, in Veendam staat al een waterstoffabriek! Idealiter zouden alle regionale lijnen in het noorden hierop kunnen rijden en subsidies van het rijk of Europa (zie stevig inzetten op groene initiatieven) zouden zeer helpen.
De lijn zal vanaf Musselkanaal lopen over de oude spoorbedding tot Ter Apel. En alleen van daar tot Weerdinge over een nieuw traject. Weerdinge – Emmen is weer oude spoorbedding
Ik heb dit alles in het kader van mijn afstudeeronderwerp aan de (toen nog) TH Delft in de jaren tachtig al eens uitgewerkt. Conclusies: te weinig vervoervraag, de lange reistijd en te hoge kosten.