Spoorsector fel tegen wetsvoorstel voor omvorming ProRail
Het wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail van een privaat bedrijf naar een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) heeft tot grote bezwaren van de spoorsector, reizigersorganisaties en werkgeversverenigingen geleid. De partijen vragen staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om haar besluit te heroverwegen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik vraag mij dan af. Wie heeft hierom gevraagd? Is het beter voor de reizigers? Wordt het treinreizen daardoor goedkoper? Wie wordt hier beter van? Kennelijk wil de sector zelf dit helemaal niet. De sector heeft juist geleerd weer op goede wijze samen te werken. De taakorganisatie Prorail en de markt organisaties- dus vervoerders, infra aannemers e.d. hebben nu een goede status. Nederland loopt binnen Europa zeker niet achter! Dus een volkomen overbodig idee / plan wat OV Nederland betreft.
Niemand heeft hierom gevraagd en de stas heeft ook niet kunnen uitleggen welk probleem hiermee zou worden opgelost. Er was recent nog een consultatie; de probleemomschrijving daarin was er geen:
“ProRail omvormen tot een zbo is een principiële keuze. Deze keuze is ingegeven vanuit de overtuiging dat de huidige rechtsvorm en het daarbij behorende aansturings- en toezichtmechanisme niet goed aansluiten op publieke besteding van middelen.”
Als er geen probleem is, is er ook geen oplossing nodig.
Evenals dividendbelasting en privatisering van zorg is de gebruiker (reiziger/vervoerder/verlader) niet gebaat bij deze ontwikkelingen. Transparantie naar buiten over de besteding van belastinggeld wordt minder omdat de minister alleen na een WOB verzoek inzage wil geven in (grotendeels) zwartgemaakte pagina’s. Dat komt het vertrouwen in de spoorbeheerder niet ten goede, deze komt net als in de andere falende sectoren (failliete ziekenhuizen als voorbeeld) tegenover het algemeen nut te staan.
ProRail heeft de laatste jaren veel stappen in de goede richting gemaakt en moet de gelegenheid krijgen, om op die ingeslagen weg verder te kunnen gaan. Een door iedereen-behalve-Den-Haag ongewenste omvorming leidt tot onrust bij de werknemers, onrust bij de spoorwegondernemingen, en kan het verbeteringstraject dat ProRail is ingeslagen, ingrijpend verstoren. De Stas doet er goed aan, de Haagse stokpaardjes terug in haar onderste bureaula te stoppen.
ProRail hoeft niet te concurreren, dus het is geen echt bedrijf. Als je het wel een bedrijf laat zijn, dan krijg je wel de kosten, managementstructuur met bedrijfspolitiek, samen met de ondermaatste prestaties zoals dit nu is. ProRail heeft zelfs STER-spotjes om hun bestaansrecht te rechtvaardigen (alsof men voor iets anders kan kiezen). ProRail moet een saaie organisatie worden van specialisten die vakwerk afleveren (beter dan Kamperlijn, HSL-Zuid, Maaslijn).