Overheden trekken 67,8 miljoen euro uit voor spoorlijn Veendam-Stadskanaal
Er is een akkoord bereikt over de aanpassingen aan de huidige museumspoorlijn tussen Veendam en Stadskanaal, zodat het spoor ook gebruikt kan worden door de personentreinen van Arriva. Het is de bedoeling dat reizigers in 2024 van de treinverbinding tussen Groningen en Stadskanaal gebruik kunnen maken. De provincie trekt hiervoor 62,8 miljoen euro uit en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt ook 5 miljoen euro bij.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Geweldige impuls voor het Noorden!
Doortrekken van de lijn van Emmen kan gebruik maken van de oude spoorbedding tot Weerdinge en gebruik maken van het lange emplacement van Emmen. Van Weerdinge is het 15 km tot eindpunt in Musselkanaal. Of 11 km tot de oude spoorbedding in Ter Apel (lijn Stadskanaal – Ter Apel).
Als… als… als…, dan wil de Bentheimer Eisenbahn vast wel goederenwagons uitwisselen tussen Veendam en Bentheim, over Coevorden. Lijkt me aantrekkelijker voor “Veendam” dan over Kijfhoek.
@Chris: mee eens, cargo is hier kansrijk. Evt nieuwbouw en beheer van Emmen – Ter Apel – Stadskanaal moet overigens door de BE gedaan worden als locaalspoor, en zeker niet door ProRail. Dat wordt veeeeeeeel te duur. Dat blijkt wel uit de torenhoge opknapkosten van het bestaande stuk spoor Veendam-Stadskanaal.
@Pat Rick: de oude spoorbedding naar Weerdinge heb je grotendeels niks aan. Omdat het meest logische trace bundelt met de N391, moet je (vanwege het forse hoogteverschil – Hondsrug!) vanaf station Emmen al meteen fors dalen. Aldus kan je de Wolfsbergenweg verdiept kruisen en vanaf dat punt rij je in een nieuwe ingraving. Vlak voordat je het bos uit bent, buig je af richting de N391 en daal je verder. De kruising met de Emmerhoutstraat – halverwege de helling van de Hondsrug – kan ook verdiept.