‘Noodzaak om te innoveren in de spoorsector is groot’
Momenteel rijden er ongeveer elke twaalf tot veertien minuten treinen per richting op het Nederlandse spoor. Binnen de beperkingen van het huidige veiligheidssysteem wordt met die frequentie het Nederlandse spoor goed benut. Maar met zulke frequenties zullen we niet lang meer wegkomen, denken Jelte Bos en Mario Genot van Movares.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
In eerste instantie moet de mindset binnen de sector veranderen. Ambities moeten uitstijgen boven de plannen zoals Spoorslag’70 of opvolgers daarvan en budgetsturende mechanismes zoals NMCA. Innovatie geeft een kans om out-of-the-box te denken. Zo zou Randstad-Rail omgebouwd worden tot een soort RER (of gewestelijk expressnet) en de Amsterdamse metro tot metropool-metro door doortrekking naar Schiphol/Hoofddorp/Zaandam/Almere. Ook de Container Exchange Route op de Maasvlakte kan voorbeeld zijn