Testritten Hoekse Lijn positief, overwegbeveiliging werkt
De projectorganisatie van de Hoekse Lijn meldt vrijdag dat de dynamische testritten op de nieuwe metroverbinding Hoekse Lijn positieve resultaten laten zien. Daardoor zullen er maandag geen verkeersregelaars meer worden ingezet om de veiligheid bij spoorwegovergangen te waarborgen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Voor de goede orde: in professionele veiligheidskritieke software bestaan geen bugs. Punt. Uit.
In professionele veiligheidskritieke software kennen we alleen het begrip ‘veiligheidsfout’. En dat is een buitengewoon ernstige zaak. Zoiets vereist grondig onderzoek: wat was de directe oorzaak en wat waren de eventuele achterliggende oorzaken? Is dit systematisch? Kan dit ook op andere manieren ontstaan? Wat leren we hiervan, en hoe voorkomen we herhaling?
Ziet u dit controleproces? ? Ik niet.
Projectorganisatie en leverancier Bombardier zijn niet transparant en dat is onacceptabel. Het gaat hier om een publieke zaak. Ambtenarij, Metropoolregio, Inspectie, bestuur en politiek: iedereen laat het afweten wat betreft verantwoordelijkheid en controle. Kop in het zand, “want het moet & zal gaan rijden”. Hoogste tijd voor de OVV om een vooronderzoek in te stellen. Als niemand wat te verbergen heeft, dan zal daar vast geen bezwaar tegen bestaan. Ja toch?
Ze hadden in al die de tijd ook de sporen naar het strand aan kunnen leggen