VolkerRail sleept ProRail voor de rechter om PGO-contract
De rechtbank doet op 1 augustus uitspraak in een kort geding dat aannemer VolkerRail aanspande tegen ProRail. De spooraannemer schreef in op een onderhoudscontract, maar volgens ProRail tegen een abnormaal laag bedrag. ProRail weigerde de inschrijving van VolkerRail en gunde de opdracht aan een van de andere drie aannemers die inschreven op de aanbesteding.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
21 PGO gebieden
16 aanbesteed
De laatste 9?????
Beste Ron, bedankt voor je oplettendheid. De verwarring kwam uit het feit dat er vier contracten opnieuw zijn aanbesteed. We hebben de informatie in het bericht aangepast.
Reactie op persoonlijke titel
Prorail zorgt met deze wijze van aanbesteden voor een stuk rust in deze bedrijfstak, niet dus..
Het zal wel bekend zijn dat de spooraannemers vanaf de privatisering(eind jaren negentig) grote moeite hebben om continuïteit in hun bedrijfsvoering te krijgen. In de weekenden, feestdagen en vakantie’s is er een tekort aan personeel en in een “normale” werkweek is er bijna geen werk.
Misschien is de VR prijs wel de juiste prijs en heeft prorail (belastingbetaler) jarenlang veel te veel betaald.
De hele privatisering had nooit mogen gebeuren, de kosten zijn enorm gestegen in vergelijk met het NS onderhoud van voor de reorganisatie.
NS werkte kosten dekkend, aannemers gaan alleen voor de winst
Misschien is de VR prijs wel de juiste prijs en heeft Prorail jarenlang veel te veel betaald
Het winst moeten maken is datgene wat eruit moet.
Echter dat gaat niet met aannemers die dat juist als uitgangspunt hanteren.
Zoals ooit een directeur van zo’n bedrijf in een overleg meedeelde, quotte “De 10 die jullie ex-NSers na streven, hoeft niet meer, een 6 is voldoende.”
Daarom lijkt het mij verstandig om het personeel onder te brengen bij Prorail, en het onderhoud in eigen hand te nemen.
Wel moet men waken dat de oude bedrijfscultuur uit de jaren 80 niet meer terug komt.
Het winst moeten maken is datgene wat eruit moet.
Echter dat gaat niet met aannemers die dat juist als uitgangspunt hanteren.
Zoals ooit een directeur van zo’n bedrijf in een overleg meedeelde, de 10 die jullie ex-NSers na streven, hoeft niet meer, een 6 is voldoende.
Daarom lijkt het mij verstandig om het personeel onder te brengen bij Prorail, en het onderhoud in eigen hand te nemen.
Wel moet men waken dat de oude bedrijfscultuur uit de jaren 80 niet meer terug komt.