DB steekt 70 miljoen euro in sneeuw- en ijsvrij spoor
Deutsche Bahn is naar eigen zeggen klaar voor de winter. De vervoerder investeerde dit jaar 70 miljoen euro om het spoor en de perrons in Duitsland sneeuwvrij te houden. Zo werden er in de zomer al tienduizenden werknemers getraind, tonnen aan strooimiddelen aangeschaft en rollend materieel getest.
DB heeft eigen weerstations en combineert de informatie van deze stations met die uit historische weerdatabases om de inzet van mensen en technologie zo goed mogelijk te coördineren. Verspreid over het land staan er 18.000 mensen klaar om de spoorinfrastructuur zo snel mogelijk van sneeuw en ijs te ontdoen. Hierbij heeft het bedrijf de beschikking over 70 sneeuwruimvoertuigen. Verder heeft DB 80 systemen om reizigerstreinen te ontdooien.
Wisselverwarming
Van de ongeveer 70.000 wissels in Duitsland zijn er 49.000 voorzien van verwarming om bevriezing van de bewegende delen te voorkomen. 12.700 wissels in belangrijke delen van het netwerk hebben daarnaast een extra afdekplaat om ze te beschermen tegen opwaaiende sneeuw en van treinen vallende ijsbrokken. Om storingen snel op te kunnen sporen en te verhelpen, worden 5.800 wissels digitaal bewaakt.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat extreme weersomstandigheden blijven toenemen. Om beter in te kunnen spelen op de klimatologische veranderingen heeft DB een eigen expertteam opgezet. Deze specialisten analyseren de weersomstandigheden van de afgelopen jaren en dienen verbetervoorstellen in. Zoals de intensivering van vegetatiebeheer langs spoorlijnen. Het doel hiervan is onder meer om de bomen langs het spoor beter bestand te maken tegen extreme weersomstandigheden. Bijvoorbeeld door intensiever te snoeien.
Maatregelen Nederland
Ook in Nederland worden diverse maatregelen genomen om overlast vanwege winters weer zo veel mogelijk te beperken. Zo kan ervoor gekozen worden om de dienstregeling aan te passen naar een winterdienstregeling. Dat houdt in dat er op een aantal trajecten minder treinen rijden, om te voorkomen dat één of meerdere lokale verstoringen het gehele treinverkeer op zijn kop zet.
In het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht handelen ProRail, spoorvervoerders en spooraannemers calamiteiten en incidenten op het spoor gezamenlijk af. Zij beslissen samen over de te nemen maatregelen. In het OCCR wordt Weerplaza geraadpleegd voor de weersvoorspellingen. Bij bijvoorbeeld de allerhoogste categorie van kans op sneeuw starten ProRail en NS besluitvormingsproces voor een aangepaste dienstregeling en zetten ze diverse wintermaatregelen in gang. Dat betekent bijvoorbeeld dat de anti-icing installaties, op diverse locaties in Nederland, moeten worden aangezet en de wisselverwarming draait. Ook staan er gedurende de hele dag sneeuwploegen en storingsploegen stand-by.
Lees ook:
- Infrabel zet plantaardige olie in tegen ijzel op bovenleiding
- ‘Nieuwe techniek maakt spoormaterieel gevoeliger voor extreem weer’
- Nieuwe puntstukken maken wisselverwarming overbodig
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik zie het nog voor me toen ik een aantal jaren terugkwam van vakantie en dat er ook sneeuw lag in Duitsland dat de planning probleemloos was ; nou dan moet je hier eens komen…….
Zoveel sneeuw hebben wij al vele jaren niet in Nederland. Als de Duitse spoorwegen nu eens zorgen voor minder vertraging het hele jaar door had ik deze reactie niet geschreven. Probleemloos rijden door Duitsland met de trein? Kijk voor de lol eens hoe vaak de ICE uit Frankfurt hier op tijd is. https://www.transport-online.nl/site/99955/duitse-spoorwegen-vertraging-hoort-bij-basisfunctie-spoorwegen/