Pilz herhaalt Cenelec-training over functionele veiligheid op het spoor

CENELEC-training 2019
bron: Pilz

TÜV Süd geeft van 10 tot en met 13 maart een training over functionele veiligheid op het spoor volgens de voorschriften van het Europese normeringsinstituut CENELEC. De training is een initiatief van Pilz Nederland in Vianen. Nederland is na Engeland en Italië het derde land in Europa waar deze training wordt gegeven. De automatiseerder verwacht dan ook toestroom vanuit omringende landen, maar het aantal plaatsen is beperkt tot twaalf.

De vierdaagse training is bedoeld voor ontwikkelaars, testers, projectleiders, kwaliteitsvertegenwoordigers en veiligheidsfunctionarissen die zich bezighouden met de ontwikkeling van PLC’s (programmeerbare elektronische veiligheidssystemen) voor het spoor. Deelnemers krijgen tijdens de training een combinatie voorgeschoteld van praktijkcases en theorie over functionele veiligheid.

Engelstalig

De training, het lesmateriaal en het examen zijn Engelstalig en gaan over functionele veiligheid in het spoor. Aan het einde van de vierde en laatste trainingsdag leggen de deelnemers een examen af. Bij goed gevolg mogen ze daarna de titel FSE (Functional Safety Engineer) voeren en ontvangen ze een TÜV-certificaat.

CENELEC (Comité Européen de Normalisation Electrotechnique) is verantwoordelijk voor de Europese standaardisering in het domein van de elektrotechniek. Voor het spoor kent CENELEC drie normen De EN50126 voor betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudsvriendelijkheid en veiligheid, de EN50128 voor software en de EN50129 voor systeemveiligheid. Kennis van de norm is volgens Willem Sonneveldt van Pilz niet alleen handig bij ontwikkelen van nieuwe veiligheidssystemen voor het spoor, maar ook noodzakelijk. Want zonder CENELEC certificering mag het niet worden toegepast in het spoor.

B-relais

“Er wordt momenteel door veel verschillende bedrijven gewerkt aan nieuwe veiligheidssystemen. Onder meer aan een opvolger voor de huidige B-relais”, aldus Sonneveldt. “We willen naar een PLC platform dat flexibel kan worden ingezet. PLC als product is wel CENELEC gecertificeerd, maar als systeem of deelsysteem nog niet. Met deze training willen we de kennis van de normen voor functionele veiligheid vergroten bij de mensen die werken aan de bouw van dit soort (deel)systemen. En het voordeel is dat zo’n CENELEC-certificaat ook geldig is in de rest van Europa.”

Met een brede kennis van de normen en hun achtergronden, verloopt het uiteindelijke certificeringsproces vlotter, volgens Pilz. “Wanneer je weet welke stappen je moet zetten op normniveau kun je een systeem ontwikkelen dat uiteindelijk sneller gecertificeerd wordt, maar het maakt het ook makkelijker bij het ontwikkelen omdat je de norm praktisch kunt invullen.”

Uitslag later

De trainingen en examens zijn er drie gradaties: FSE, Professional en Expert. Voor de tweede moet naast het FSE-examen een extra assessment worden gemaakt en een Expert wordt je na een aantal projecten succesvol te hebben afgerond. Voor de training en het examen komt er iemand van TÜV Süd naar Nederland, maar de examens worden door een tweede TÜV-medewerker nagekeken in Engeland. De uitslag van het examen laat dus een paar dagen op zich wachten.

Het idee om de training naar Nederland te halen en open stellen voor andere bedrijven, ook concurrenten van Pilz kwam volgens Sonneveldt toen hij de cursus zelf met een aantal collega’s volgde. “We gingen zelf met zijn vijven, dus er was nog plaats over. Na een paar telefoontjes in het netwerk zat de cursus vol. Er is dus veel behoefte aan. dat bracht ons op het idee om de cursus hier zelf in eigen huis aan te bieden. TÜV Süd bleek ook geïnteresseerd.”

Meer informatie over de trainingen is te vinden op de website van Pilz Nederland.

Lees meer:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Pilz herhaalt Cenelec-training over functionele veiligheid op het spoor”

Arco Sierts|20.01.20|14:21

Misschien wel nuttig om te beseffen wat het verschil tussen PLC Interlocking en ‘klassieke’ electronische interlocking is:
– Klassieke interlocking gaat principieel uit van bewezen inherent veilig (‘failsafe’).
– PLC Interlocking gaat uit van een theoretisch-statistisch model, waarbij de kans op onveilig falen volgens het model heeeeel erg klein is (SIL). Maar uitgesloten is het niet.

De vraag is of je volgens dat ‘lichtere’ uitgangspunt ook spoorbruggen en wissels wilt besturen…

MuziekVoorAlles N.a.|20.01.20|19:48

Het blijft jammer dat SpoorPro schrijft over zaken die ze niet snappen.
Een PLC is geen beveiligingssysteem. Het is simpelweg een programmeerbare ‘als-dan/of-dan’ schakelaar.
Er is wel ‘iets’ meer nodig om iets een beveiligingssysteem te mogen noemen.

Jan van der Heide, CMSE|22.01.20|10:58

Een Beveiligingssysteem volgens ProRail, voorkomt een onveilige gebeurtenis of situatie; het bestaat uit technische apparatuur en middelen (incl. procedures, voorschriften, e.d.), waarmee personen of objecten die ten gevolge van deze gebeur- tenis schade (kunnen) ondervinden of veroorzaken worden beschermd. Deelsystemen van een beveiligingssysteem zijn o.a. Treindetectie, Treinbeïnvloeding en Interlocking.
Dan een PLC kan een onderdeel zijn van het “beveiligingssysteem”, eens?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pilz herhaalt Cenelec-training over functionele veiligheid op het spoor | SpoorPro.nl

Pilz herhaalt Cenelec-training over functionele veiligheid op het spoor

CENELEC-training 2019
bron: Pilz

TÜV Süd geeft van 10 tot en met 13 maart een training over functionele veiligheid op het spoor volgens de voorschriften van het Europese normeringsinstituut CENELEC. De training is een initiatief van Pilz Nederland in Vianen. Nederland is na Engeland en Italië het derde land in Europa waar deze training wordt gegeven. De automatiseerder verwacht dan ook toestroom vanuit omringende landen, maar het aantal plaatsen is beperkt tot twaalf.

De vierdaagse training is bedoeld voor ontwikkelaars, testers, projectleiders, kwaliteitsvertegenwoordigers en veiligheidsfunctionarissen die zich bezighouden met de ontwikkeling van PLC’s (programmeerbare elektronische veiligheidssystemen) voor het spoor. Deelnemers krijgen tijdens de training een combinatie voorgeschoteld van praktijkcases en theorie over functionele veiligheid.

Engelstalig

De training, het lesmateriaal en het examen zijn Engelstalig en gaan over functionele veiligheid in het spoor. Aan het einde van de vierde en laatste trainingsdag leggen de deelnemers een examen af. Bij goed gevolg mogen ze daarna de titel FSE (Functional Safety Engineer) voeren en ontvangen ze een TÜV-certificaat.

CENELEC (Comité Européen de Normalisation Electrotechnique) is verantwoordelijk voor de Europese standaardisering in het domein van de elektrotechniek. Voor het spoor kent CENELEC drie normen De EN50126 voor betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudsvriendelijkheid en veiligheid, de EN50128 voor software en de EN50129 voor systeemveiligheid. Kennis van de norm is volgens Willem Sonneveldt van Pilz niet alleen handig bij ontwikkelen van nieuwe veiligheidssystemen voor het spoor, maar ook noodzakelijk. Want zonder CENELEC certificering mag het niet worden toegepast in het spoor.

B-relais

“Er wordt momenteel door veel verschillende bedrijven gewerkt aan nieuwe veiligheidssystemen. Onder meer aan een opvolger voor de huidige B-relais”, aldus Sonneveldt. “We willen naar een PLC platform dat flexibel kan worden ingezet. PLC als product is wel CENELEC gecertificeerd, maar als systeem of deelsysteem nog niet. Met deze training willen we de kennis van de normen voor functionele veiligheid vergroten bij de mensen die werken aan de bouw van dit soort (deel)systemen. En het voordeel is dat zo’n CENELEC-certificaat ook geldig is in de rest van Europa.”

Met een brede kennis van de normen en hun achtergronden, verloopt het uiteindelijke certificeringsproces vlotter, volgens Pilz. “Wanneer je weet welke stappen je moet zetten op normniveau kun je een systeem ontwikkelen dat uiteindelijk sneller gecertificeerd wordt, maar het maakt het ook makkelijker bij het ontwikkelen omdat je de norm praktisch kunt invullen.”

Uitslag later

De trainingen en examens zijn er drie gradaties: FSE, Professional en Expert. Voor de tweede moet naast het FSE-examen een extra assessment worden gemaakt en een Expert wordt je na een aantal projecten succesvol te hebben afgerond. Voor de training en het examen komt er iemand van TÜV Süd naar Nederland, maar de examens worden door een tweede TÜV-medewerker nagekeken in Engeland. De uitslag van het examen laat dus een paar dagen op zich wachten.

Het idee om de training naar Nederland te halen en open stellen voor andere bedrijven, ook concurrenten van Pilz kwam volgens Sonneveldt toen hij de cursus zelf met een aantal collega’s volgde. “We gingen zelf met zijn vijven, dus er was nog plaats over. Na een paar telefoontjes in het netwerk zat de cursus vol. Er is dus veel behoefte aan. dat bracht ons op het idee om de cursus hier zelf in eigen huis aan te bieden. TÜV Süd bleek ook geïnteresseerd.”

Meer informatie over de trainingen is te vinden op de website van Pilz Nederland.

Lees meer:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Pilz herhaalt Cenelec-training over functionele veiligheid op het spoor”

Arco Sierts|20.01.20|14:21

Misschien wel nuttig om te beseffen wat het verschil tussen PLC Interlocking en ‘klassieke’ electronische interlocking is:
– Klassieke interlocking gaat principieel uit van bewezen inherent veilig (‘failsafe’).
– PLC Interlocking gaat uit van een theoretisch-statistisch model, waarbij de kans op onveilig falen volgens het model heeeeel erg klein is (SIL). Maar uitgesloten is het niet.

De vraag is of je volgens dat ‘lichtere’ uitgangspunt ook spoorbruggen en wissels wilt besturen…

MuziekVoorAlles N.a.|20.01.20|19:48

Het blijft jammer dat SpoorPro schrijft over zaken die ze niet snappen.
Een PLC is geen beveiligingssysteem. Het is simpelweg een programmeerbare ‘als-dan/of-dan’ schakelaar.
Er is wel ‘iets’ meer nodig om iets een beveiligingssysteem te mogen noemen.

Jan van der Heide, CMSE|22.01.20|10:58

Een Beveiligingssysteem volgens ProRail, voorkomt een onveilige gebeurtenis of situatie; het bestaat uit technische apparatuur en middelen (incl. procedures, voorschriften, e.d.), waarmee personen of objecten die ten gevolge van deze gebeur- tenis schade (kunnen) ondervinden of veroorzaken worden beschermd. Deelsystemen van een beveiligingssysteem zijn o.a. Treindetectie, Treinbeïnvloeding en Interlocking.
Dan een PLC kan een onderdeel zijn van het “beveiligingssysteem”, eens?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.