Ministerie zet cybersecurity op nieuwe Beleidsagenda spoorveiligheid
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft in zijn deze week gepresenteerde Beleidsagenda Spoorveiligheid voor het eerst ook een prominente plaats ingeruimd voor het onderwerp cybersecurity. Dit naast terugkerende vaste thema’s als het terugdringen van het aantal STS-passages, veiligheid op overwegen, spoorlopers, vervoer van gevaarlijke stoffen en veilig werken aan het spoor.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dat het spoor niet als ‘vitaal’ wordt gezien voor het functioneren van Nederland past helemaal in de visie van politici en ministerie op het openbaar vervoer: te duur, marginaal, vervoermiddel voor de onderklasse, niet echt van belang voor het land. Zo lang bij beleidsmakers de auto als enige vervoermiddel tussen de oren zit en voor de langere afstanden het vliegtuig de norm is, hoef je niet op veel aandacht en al helemaal niet op veel geld te rekenen. Zelfs niet voor cybersecurity.
Uitval van spoorprocessen moet ook kunnen zijn: een schurkenstaat laat hier alle rijdende treinen tegelijk ontsporen. Dus worst-case, ook al lijkt het onmogelijk.
Eigenlijk moet ProRail weer degelijk worden, en ont-manage-n. En meer kennis krijgen, nu ook van cybersecurity. Dit laatste zal de grootste uitdaging worden als men open systemen blijft aanhangen, ipv gesloten systemen wat inherent veiliger is. De organisatie moet klaar zijn voor groter complexiteit tegen lagere kosten