Wetsvoorstel omvorming ProRail naar Kamer ondanks negatief advies RvS
Minister Stientje van Veldhoven heeft maandag het wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarmee gaat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in tegen een uitdrukkelijk advies van de Raad van State om de omvorming te heroverwegen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Heel goed natuurlijk dat Prorail weer onder staatstoezicht komt immers wordt prorail betaald door de belastingbetaler, en dient dan ook gecontroleerd te worden door bewindslieden die het volk heeft gekozen.
Maar het is niet genoeg, de technische inhoudelijke kennis zit bij de aannemers dus ook het specialistische onderhoudspersoneel weer binnen prorail, de aannemers blijven dan (afgeslankt) de “”meters”” maken onder supervisie van prorail technici
De zoveelste vrouw op dit ministerie die dwars tegen adviezen van deskundigen in gaat. Netelenbos, May-Weggen, Jorritsma, Peijs en nu weer deze dame die het beter weet en een nieuwe bijdrage aan de chaos levert. Overigens was Camiel Eurlings ook geen groot succes op deze post ;-) Blijkbaar is dit ministerie altijd een sluitpost bij het zoeken naar competente bewindslieden. Triest voor de reizigers en voor de spoormarkt.
Dat de Raad van State een negatief advies geeft, lijkt mij juist een reden ermee door te gaan. Want ik wantrouw alles wat uit dat onfrisse clubje vandaan komt!
Gelukkig hebben we de RvS nog, want tien jaar rechts (CDA, VVD) heeft al veel te veel kapot gemaakt.
Na al het gehannes van vandaag met een toevallige seinstoring, begin ik inmiddels het idee te krijgen dat we het beter helemaal anders kunnen doen: ProRail verkopen aan SBB. De Zwitsers weten wél hoe ze de boel draaiend kunnen houden.
#sarcasme.