‘ATB voor 2030 vervangen door ERTMS op Noordelijke lijnen is logische stap’
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt dit najaar een besluit over de vraag of de Noordelijke lijnen wel of niet worden toegevoegd aan de lijst met eerste ERTMS spoortrajecten. Volgens Wim Knopperts, directeur Programma ERTMS, zijn er veel voordelen, maar ook nadelen. “Het zouden ideale ‘Early Deployment-lijnen’ zijn waar je rustig kunt testen.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Tja, dubbele uitgaven zijn natuurlijk nooit verstandig in tijden dat elk euroduppie er één is. En het lijkt zeker verstandig om ervaring op te doen op wat rustiger lijnen alvorens aan het ‘grote werk’ te beginnen, want op ons drukke spoornet kun je je geen grote miskleunen veroorloven….
(Uitrol ERTMS op Noordelikke lijnen) De uitrol van ERTMS op de ‘dun-bezettek noordelijke nevenlijnen wat Prorail nu voorstelt is een goed voorbeeld van investeren in ‘remmende voorsprong’.
Een ander goed voorbeeld van investering op ‘low-employmemt lines’ is de aanleg van LaasLos locaties spoorwegbouw, in combinatie met een Weg/WaterRail terminal te Harlingen, loc. Koetille, of Leeuwarden (Zwette-MCS terminal) Ten dienste van
spoorvgoederenvervoer N-Holland Afsluitdijk Harlingen-Duitsland,
(ERTMS Noordelijke lijnen-2 ) De staatspoorlijn162-b Harlingen-Groningen-Duitsland c.q. Heerenveen-Groningen Duitsland vormt een uitstekend alternatief en aanvulling op de betuweroute, hetzij via Coevorden, Herzij, AF Beendam via Nieuweschans naar Duitsland e.v. In dat licht bezien, is de ERTMS ‘proefneming’ door aprorail op de Noordelijke neven/diesellijnen ook op te nemen in een tweede ronde Langmangeld investeringen 2.0. Hierbíj ook: een spooraansluiting naar de Harlinger Industriehaven.
De provincie Friesland kent al enkele jaren geen goederenvervoer meer per spoor, omdat de scheepvaart de facto niets bijdraagt aan het onderhoud/uitbreiding van de natte infrastructuur. De trein kan hier van z’n levensdagen niet tegen concurreren.
Terecht merkt Ron Swart de scheve concurrentieverhouding op tussen Binnenvaart en het Spoor. Daarom gaat betonfabriek De Meteoor met het transport van -betonnen- dwarsliggers ook over van de weg- naar de binnenvaart als modaliteit…. maar inderdaad, Friesland (en ook Gem. Harlingen, havengebonden bedrijven aldaar) hebben het spoor al sinds 1997 vaarwel gezegd. En daarom investeerde zelfs Friesland met subsidiegelden (niet duidelijk vr spoor ge-oormerkt) in een Binnenvaart-Containerterminal
In Nederland werkt men met ATB. In het noorden met ATB-NG (nieuwe generatie). Kan iemand uitleggen waarom men in het noorden wil beginnen omdat het zo verouderd is, en niet bij de al veel oudere systemen?
@Roel Nak: ATB EG is op oude, maar zeer veilige relaistechniek gebaseerd. Die relais zijn nog altijd goed verkrijgbaar. ATB NG is een elektronisch systeem en elektronica veroudert veel sneller. Daar zijn over een aantal jaar geen onderdelen meer voor te krijgen.
En die onderdelen apart voor jou als enige laten maken, is erg duur.
ERTMS werkt nu nog met GSM-R. Dat zal nog vóórdat het in het hele land is aangelegd al een keer zijn vervangen door 4G- of 5G-systemen. Nieuwe techniek veroudert snel!
Voor 2,5 miljard kun je 25 jaar lang 400 seinposten in 5 ploegendiensten bemensen. In Noord Nederland zijn maar 48 stations/stopplaatsen.
“ATB NG is een elektronisch systeem en elektronica veroudert sneller. Daar zijn over een aantal jaar geen onderdelen meer voor te krijgen.” Mee eens.
Als je een relaissysteem ombouwt zal je ook de complete bedrade circuits, dus alles moeten vervangen. Maar ATB-NG werkt met encoders die met vier boutjes op een achtergrond plaat zitten en verder met D-connectors is aangesloten. Nieuwe encoder ontwikkelen, boutjes los, boutjes vast, stekkers er weer in en alles werkt weer. Dat kost geen 2,5 miljard
@ Jan Koning: mooi verkooppraatje maar het klopt niet. Feit: electronica slijt niet en veroudert amper. Het is een belangen-gedreven verhaal. Alstom heeft gewoon geen zin in maatwerk en ‘dwingt’ de belastingbetaler tot kapitaalsvernietiging. Prima, dan sluit je ze toch gewoon uit bij de ERTMS-aanbesteding? Moet je es opletten wat er dan ineens kan.
En als dat toch net wat te hoog spel is: begin met opruimen van NG op Maaslijn, Zl-Es, Aml-Mrb en Apd-Zp-Hgl. Dan heb je zat genoeg onderdelen.
Het wordt steeds duidelijker dat beveiliging anno 2020 niks meer met veiligheid en doelmatigheid te maken heeft, zoals in de goeie ouwe NS-tijd. Toen zat er nog een strenge en onderlegde directie+staf boven die de focus had op toegevoegde waarde voor de exploitatie. Nu lijkt alles & iedereen slechts uit te zijn op het maximaal leegtrekken van de belastingbetaler. Verzin een verhaaltje en cash XXL miljoenen. Spoorveiligheid als jackpot. Mag ik dat ziek vinden en Bouwfraude++ noemen?