‘Ook in een crisissituatie moet een reiziger zich snel kunnen verplaatsen’
Om het openbaar vervoer zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor reizigers, is het belangrijk dat ze zich zo goed mogelijk kunnen voortbewegen in een station en op perrons. Dat is ook belangrijk in een crisissituatie, verstoring van het treinverkeer of tijdens de coronapandemie. Een model voor voetgangersstromen dat ingenieursbureau Sweco voor een station in Stockholm ontwikkelde, kan diverse situaties in stationsgebieden en ook daarbuiten simuleren. Daarover vertelden datamodelleur Sjouke Wieringa en manager duurzame mobiliteit Daniëlle de Bruin van Sweco woensdag tijdens de nieuwsuitzending van SpoorProTV.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Zolang de spoorsector van hoog tot laag niet 100% gericht is op het belang & de waarde-bepaling van de eindklant, maar primair gericht is op het korte-termijn-eigenbelang & intern-technische kwesties, en dat principiele sturingstekort OOK niet adequaat wordt bijgestuurd vanuit de Rijksoverheid, zolang zal de spoorsector onrendabel blijven en de overheid steeds meer geld moeten bijpassen. Linksom of rechtsom, via exploitatie of infra, boeit niet. Het is maar wat je wilt – als sector en politiek.