Vier projecten maken kans op Nationaal Groeifonds, Lelylijn uitgesloten
Vier projecten in het openbaar vervoer maken kans op een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds. Het gaat om infrastructuurprojecten in de Metropoolregio Amsterdam, zuidelijke Randstad, Eindhoven en Utrecht. De Lelylijn, de snelle treinverbinding tussen de Randstad en Groningen, kan niet rekenen op financiering. Dat geldt ook voor de aanleg van nieuwe Europese spoorverbindingen. Deze twee voorstellen voldeden niet aan de vooraf vastgestelde gestelde criteria.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dagblad van het Noorden zegt het al: de Randstad is weer favoriet bij het verdelen van geld. En dit terwijl het fonds zoiets moet doorbreken. Want de huidige mechanismes van Nationale Mobiliteit en Capaciteits Analyses sturen het geld nu al naar de Randstad, waardoor het daar nog drukker wordt en er nog meer geld naartoe moet (viscieuze cirkel). Eigenlijk heeft de Randstad de omliggende provincies nodig om ruimte betaalbaar te maken (en niet alleen vastgoedindustrie nog rijker te maken)
Laat voor Utrecht de lijn naar IJsselstein voorlopig het laatste project zijn, want projecten doen kan Utrecht niet. Zie ook het debacle met de Uithoflijn (die daarom niet meer zo genoemd wordt). CS kan nog met 40% groeien tot 100 miljoen reizigers, dus een tweede IC-station is echt niet nodig.
De 100duizend woningen moeten anders gerealiseerd worden dan Leidsche Rijn. Kijk naar Japan/Singapore, hoe ze daar veel meer mensen kwijt kunnen en snel OV geven ipv hitte-eilanden van huizen maken.
@ Pat Rick: voor de verandering nu ‘es volledig met elkaar eens :) Het kernprobleem hierachter is dat de technoburocratie projecten ‘rankt’ op basis van modellen en cijfertjes. En dan scoort de Randstad per definitie altijd hoger dan Zuiderlelylijn (=doorbreken bestaande ordening) of internationaal (= lagere vervoerswaarde EN doorbreken bestaande ordening).
Vervoerswaarde-modellen kunnen niet overweg met systeembreuken. Ze zijn alleen geschikt voor extrapolatie en hele ruwe prognoses.
Positief dat 4 goede plannen een ronde verder zijn. Beter bereikbaar OV is goed voor deze regio’s. Natuurlijk slecht voor de afvallers, maar die zijn zeker niet van de agenda’s. En het vergelijk met Japan/Singapore is op heel veel vlakken goed te maken; leuke uitdaging!
@Arco: modellen zijn afgesteld op voordeel voor de Randstad. Voorbeeld: A2 onder Eindhoven: dagelijks 20 km filerijden vanaf Weert-Noord. Maar omdat het bij afrit Valkenswaard iets te hard doorsukkelt wordt dit niet gezien door RWS als file, maar wel door de ANWB-bevraging. A4 bij Leiden is inmiddels 2 maal verbreed in de afgelopen jaren omdat RWS heeft lopen brassen. Gebruikers (politici) van modellen gebruiken deze om hun realiteit in lijn te brengen met wat electoraal optimaal is.
Groeifonds moet inderdaad een doorbraak forceren, om te voorkomen dat NL evolutionair vastloopt. Dus ipv dure groei in bestaande centra te financieren, juist makkelijkere groei realiseren door andere centra te activeren en betrekken. Groningen wordt de waterstofhub van Europa met data centra, dus zeer logisch om deze met een snelle lijn met de Randstad te verbinden. De Randstad heeft Groningen meer nodig dan men nu daar denkt!