Groen licht voor vernieuwing Amsterdam Centraal

ProRail kan eind dit jaar van start met de vernieuwing van station Amsterdam Centraal. Woensdag werd het Tracébesluit gepubliceerd dat de verbouwing mogelijk maakt. Het tien jaar durende project moet ervoor zorgen dat vanaf 2030 vanuit alle windrichtingen minimaal elke tien minuten een trein van en naar de hoofdstad gaat.

Er werd zes jaar gewerkt aan de plannen, maar dit jaar gaan de werkzaamheden van start. Als eerste zullen er vooral voorbereidende werkzaamheden plaatsvinden. Vanaf 2024 gaan het station en het spoor op de schop. “We willen dat over tien jaar elke dag 275.000 reizigers de trein kunnen pakken op Amsterdam CS”, zegt ProRail-directeur John Voppen. “Door wissels weg te halen, en het spoor te upgraden met de beste seinen, zorgen we dat hier de komende jaren veel meer en veel vaker treinen kunnen gaan rijden.”

Minder wissels

Aanpassingen die worden gedaan aan het spoor zijn onder andere het vervangen van vijf bruggen bij de Oostertoegang en het aanleggen van een nieuwe kruising bij de Dijksgracht, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen kruisen. Het aantal doorgaande sporen gaat terug van tien naar negen, er komen minder wissels, en een gedeelte van het spoor wordt vernieuwd. Treinen kunnen hierdoor korter achter elkaar het station binnenrijden.

Dankzij aanpassingen aan de sporen in het station kunnen de perrons en trappen worden verbreed. De bestaande reizigerstunnel onder het spoor wordt vernieuwd en de Oosttunnel flink aangepakt. In deze tunnel komt ruimte voor winkeltjes en bevinden zich straks extra opgangen naar de perrons.

Meer ruimte

ProRail-regiodirecteur Harro Homan: “We willen reizigers meer ruimte geven. Door de nieuwe aanpassingen aan het station zorgen we dat reizigers zich makkelijker door het station kunnen verplaatsen en de doorstroom beter wordt. Ook verbinden we steden als Alkmaar, Hoorn, en Castricum nog beter met Amsterdam, en Amsterdam nog beter met de regio.”

Door de verbouwing en renovatie kunnen omstreeks 2030 meer reizigers het station gebruiken. Onder andere op verbindingen tussen Amsterdam en Noord-Holland, Flevoland en Brabant zullen elke tien minuten treinen rijden. Ook zijn de werkzaamheden noodzakelijk om andere ambities uit Toekomstbeeld OV 2040 te verwezenlijken, zoals het sneller kunnen reizen tussen de Randstad en het Noorden en Zuiden van het land en het aantrekkelijker maken van internationale treinreizen.

Drukbezocht station

Het monumentale station Amsterdam Centraal stamt uit 1889 en is een van de drukst bezochte stations in Nederland. Voor de pandemie maakten er dagelijks 200.000 reizigers gebruik van. De verwachting is dat na de coronacrisis dit aantal zal terugkeren en zelfs zal groeien.

Volgens is het belangrijk om Amsterdam Centraal klaar te maken voor de toekomst, zowel het spoor als het station.

“Nu is het misschien rustig op Amsterdam CS, maar de reizigers zullen terugkomen na de pandemie”, aldus staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. “De verwachting is zelfs dat er meer mensen gebruik willen maken van het station dan voor de crisis. Dankzij deze aanpassingen gaat de reiziger er echt op vooruit en staat de trein elke tien minuten klaar.”

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Groen licht voor vernieuwing Amsterdam Centraal | SpoorPro.nl

Groen licht voor vernieuwing Amsterdam Centraal

ProRail kan eind dit jaar van start met de vernieuwing van station Amsterdam Centraal. Woensdag werd het Tracébesluit gepubliceerd dat de verbouwing mogelijk maakt. Het tien jaar durende project moet ervoor zorgen dat vanaf 2030 vanuit alle windrichtingen minimaal elke tien minuten een trein van en naar de hoofdstad gaat.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.