Staatssecretaris: wisselverwarming niet opgewassen tegen zware weersomstandigheden
De wisselverwarming was niet opgewassen tegen de zware winterse weersomstandigheden van vorige week, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer. “Het Nederlandse spoor is een fijnmazig en drukbereden spoornetwerk en heeft in totaal meer dan 6000 wissels, waarvan circa 80 procent met wisselverwarming. Handmatig vrijgemaakte wissels waaiden ook snel opnieuw vol, waardoor het spoor niet veilig gebruikt kon worden.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Op het railcenter in Amersfoort ligt al jaren een voorbeeldinstallatie van de Airjet, een beproefd Japans systeem dat in enkele seconden het hele wissel schoonblaast van sneeuw en ijsbrokken. Door dit, samen met een goed verwarmingssysteem, op de meest kritische wissels te installeren kun je bij alle weersomstandigheden de wissels vrij houden van sneeuw en ijs en een (uitgeklede) dienstregeling blijven faciliteren.
Beste Thomans,
We weten toch allemaal dat ProRail en het Ministerie liever dikbetaalde beleidsmedewerkers, persvoorliegers, managers en juristen aanneemt, ipv ervaren vakmensen met serieus-inhoudelijk verstand van zaken? Accepteer nou maar gewoon dat ProRail een krankzinnig geldverspillend burocratisch waterhoofd is geworden, en dat het Ministerie dat geweldig vindt. Dan snappen ze elkaar tenminste. Dat scheelt.
@Arco: Je hebt gelijk: Prorail is een bolwerk van managers die vooral op budget uitzijn ipv dienstverlening. Dus investeer in wissels ipv eigen beloning. Eringa heeft nog zelfs toegegeven. Er moet een cultuurverandering komen waarin inhoudelijkheid de boventoon voert ipv rapportages. Op korte termijn zou men ook buitenlandse partijen kunnen toelaten, waardoor men ervaart wat kosteneffectief werken is. Infrabel kan bijvoorbeeld veel goedkoper elektrificeren zoals aangetoond op de lijn Mol-Hamont.