Wim van de Camp lanceert Nederlandse campagne Jaar van het Spoor

Europarlementariër Wim van de Camp (CDA)
Foto’s ontvangen van Lycia Tuitel, assistent Wim van de Camp

Oud-Europarlementariër Wim van de Camp lanceert maandag om 13.30 uur de Nederlandse campagne van het Europees Jaar van het Spoor. Dat doet hij samen met directeur Corina de Jongh van Railforum, Justus Hartkamp van ProRail en Karin Haaksman van Unife via een live-uitzending vanuit de ProMedia Studio’s in Rotterdam, waar een dag later de internationale spoorvakbeurs RailTech Europe 2021 wordt gehouden.

De aftrap aan Nederlandse zijde gebeurt voorafgaand aan de officiële start in Lissabon, vanwege het Europese voorzitterschap van Portugal. Op 29 maart is vanaf 13.30 uur de Nederlandse lancering te volgen via vakbladen RailTech en SpoorPro, waarna om 14.00 uur wordt doorgeschakeld naar de livestream vanuit Lissabon.

Ambassadeurschap

Oud-Europarlementariër en voormalig Tweede Kamerlid Wim van de Camp is onlangs benoemd tot Nederlandse ambassadeur van het Europese Jaar van het Spoor, waarbij hij het boegbeeld van de Nederlandse spoorsector zal zijn tijdens de Europese activiteiten. Hij licht maandag zijn ambities als ambassadeur toe en geeft het feestelijke startsein voor de Nederlandse campagne.

Deze activiteiten zijn een gevolg van het besluit van de Europese Raad en het Europees Parlement om 2021 uit te roepen tot het Europees Jaar van het Spoor. Daarbij gaat het zowel om bijdragen aan de nationale en Europese beleidsontwikkeling voor spoorwegen, maar ook om publieksevenementen, die moeten bijdragen aan het verder onder de aandacht brengen van de Europese spoorsector.

Aftrap Nederlandse campagne

Op Europees niveau is er regelmatig overleg met diverse lidstaten over de programmering van het Europees Jaar van het Spoor. In Nederland is vanuit kennisnetwerk Railforum in diverse werkgroepen een programma voorbereid. Directeur Corina de Jongh zal een aantal van deze activiteiten toelichten. Een van de zaken waarin Nederland volgens haar de voortrekkersrol zal pakken is in het realiseren van een multimodaal Europees e-ticketing systeem.

Ook Justus Hartkamp, Deputy Director Corporate Strategy bij ProRail, schuift aan bij de lancering van de Nederlandse campagne. Hij zal ingaan op de manier waarop de internationale samenwerking verder kan worden verbeterd. Karin Haaksman vertegenwoordigt de Nederlandse spoorleveranciers al geruime tijd in Unife. Zij legt uit waarom het zo belangrijk is om innovatie binnen de Europese spoorsector te stimuleren en vertelt over een campagne om jong talent te verleiden om in de spoorsector te komen werken.

De aftrap van het Europees Jaar van het Spoor op 29 maart om 13.30 uur is het pre-event van het digitale spoorevenement RailTech Europe dat van 30 tot en met 1 april op drie verschillende podia plaatsvindt. Deze vier dagen zijn bij te wonen via het netwerkplatform van RailTech Europe. Gratis aanmelden kan met de volgende code: RailTechEurope2021. De aftrap van het Europese Jaar van het Spoor vindt plaats op de Main Stage die in het menu kan worden gevonden onder streams.

Benieuwd hoe je deel kan nemen aan het Europees Jaar van het Spoor en RailTech Europe? Bekijk dan deze video:

Meer over RailTech Europe:

RailTech Europe banner

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wim van de Camp lanceert Nederlandse campagne Jaar van het Spoor | SpoorPro.nl