Belgisch parlement voor reactivering spoorverbinding Hamont-Weert

Het Belgisch parlement stemde dinsdag unaniem voor een motie waarin de regering wordt opgeroepen het baanvak Hamont – Weert te reactiveren voor reizigersverkeer. Tot nu toe werd de verbinding niet vermeld in de nieuwe concessieonderhandelingen met vervoerders. In België dienstencontracten genoemd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Belgisch parlement voor reactivering spoorverbinding Hamont-Weert”

Pieter Michiels|20.05.21|13:26

Tja, als de spoorlijn Neerpelt-Valkenswaard Geldrop nog had bestaan was er een nog kortere verbinding geweest én had Valkenswaard met 30.000 inwoners een verbinding met Eindhoven ggehad wat ook bij had kunnen dragen aan het welslaagen van de verbinding.

asierts|20.05.21|20:47

Hoi Pieter, als de trein vanaf Hamont richting Weert met 2 korte stellen gereden wordt, dan kan je 1 stel ook zonder stop vlak voor Weert laten kopmaken en direct naar Eindhoven laten rijden.

Marc Busio|21.05.21|10:30

De NS en ProRail zullen er alles aan doen om de komst van deze spoorverbinding te voorkomen. Net zoals ze dat doen om het reizen op het traject Roosendaal-Antwerpen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Nu is het argument eenvoudig, want er is geen ruimte om een Belgische trein op station Weert aan het perron te laten wachten en keren. En dus zullen ze beweren dat er voor vele tientallen miljoenen een tweede perron moet komen, met verlenging van de stationsonderdoorgang en bijbehorende wissels.

Arjan Krabbenbos|21.05.21|20:41

Als de spoorlijn doorgetrokken wordt, ontstaan er nieuwe verbindingen van Antwerpen, Lier, Herentals, Mol naar Eindhoven, Sittard en verder. . Als ook de reactivering van de lijn Roermond-Dalheim en Kleve- Nijmegen gerealiseerd zijn ontstaan er doorgaande internationale verbindingen die thans voor landsgrenzen eindigen! Dat moet veranderen om duurzaam en sneller via andere verbindingen de grenzen over te steken! Een Europa moet ook per rail doorgaand en frequent blijven! Begin nu!

asierts|22.05.21|06:26

@Marc: zelfs een wazige beleidsambtenaar kan zien dat in Weert de realisatie van een zgn zakspoor in het bestaande perron een fluitje van een cent is. Levert een fijne crossplatform-overstap voor de klant op! Alleen losgeslagen infrasysteem- en PHS-autisten eisen een knetterdure vrijlegging a la Geldermalsen op. Bakken vol met geld voor negatieve klantwaarde. Compleet losgeslagen idioterie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgisch parlement voor reactivering spoorverbinding Hamont-Weert | SpoorPro.nl

Belgisch parlement voor reactivering spoorverbinding Hamont-Weert

Het Belgisch parlement stemde dinsdag unaniem voor een motie waarin de regering wordt opgeroepen het baanvak Hamont – Weert te reactiveren voor reizigersverkeer. Tot nu toe werd de verbinding niet vermeld in de nieuwe concessieonderhandelingen met vervoerders. In België dienstencontracten genoemd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Belgisch parlement voor reactivering spoorverbinding Hamont-Weert”

Pieter Michiels|20.05.21|13:26

Tja, als de spoorlijn Neerpelt-Valkenswaard Geldrop nog had bestaan was er een nog kortere verbinding geweest én had Valkenswaard met 30.000 inwoners een verbinding met Eindhoven ggehad wat ook bij had kunnen dragen aan het welslaagen van de verbinding.

asierts|20.05.21|20:47

Hoi Pieter, als de trein vanaf Hamont richting Weert met 2 korte stellen gereden wordt, dan kan je 1 stel ook zonder stop vlak voor Weert laten kopmaken en direct naar Eindhoven laten rijden.

Marc Busio|21.05.21|10:30

De NS en ProRail zullen er alles aan doen om de komst van deze spoorverbinding te voorkomen. Net zoals ze dat doen om het reizen op het traject Roosendaal-Antwerpen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Nu is het argument eenvoudig, want er is geen ruimte om een Belgische trein op station Weert aan het perron te laten wachten en keren. En dus zullen ze beweren dat er voor vele tientallen miljoenen een tweede perron moet komen, met verlenging van de stationsonderdoorgang en bijbehorende wissels.

Arjan Krabbenbos|21.05.21|20:41

Als de spoorlijn doorgetrokken wordt, ontstaan er nieuwe verbindingen van Antwerpen, Lier, Herentals, Mol naar Eindhoven, Sittard en verder. . Als ook de reactivering van de lijn Roermond-Dalheim en Kleve- Nijmegen gerealiseerd zijn ontstaan er doorgaande internationale verbindingen die thans voor landsgrenzen eindigen! Dat moet veranderen om duurzaam en sneller via andere verbindingen de grenzen over te steken! Een Europa moet ook per rail doorgaand en frequent blijven! Begin nu!

asierts|22.05.21|06:26

@Marc: zelfs een wazige beleidsambtenaar kan zien dat in Weert de realisatie van een zgn zakspoor in het bestaande perron een fluitje van een cent is. Levert een fijne crossplatform-overstap voor de klant op! Alleen losgeslagen infrasysteem- en PHS-autisten eisen een knetterdure vrijlegging a la Geldermalsen op. Bakken vol met geld voor negatieve klantwaarde. Compleet losgeslagen idioterie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.