Ook Belgische minister van Mobiliteit heeft hand op de rug inzake treinverbinding Hamont-Weert
Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet heeft in navolging van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters gezegd dat hij op dit moment weinig kan uitrichten om de Nederlandse zijde te bewegen om werk te maken van de grensoverschrijdende spoorverbinding Hamont-Weert.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Reactivering van Hamont-Weert staat in dienst van heropening IJzeren Rijn, want voor reizigers vanuit Noord-Limburg naar het Nederlandse Eindhoven wordt net de zgn Westparallel aangelegd, de bypass westelijk van Nederlandse Dommelen naar de A67.
Zoals gebruikelijk geldt voor het milieu-onvriendelijke asfalt weer dat alleen “bereikbaarheid verbeteren” voldoende is (en worden er weer honderden miljoenen aan de zoveelste rondweg uitgegeven) maar moet bij het spoor weer sprake zijn van “rendabel”.
Je kunt een openbaar-vervoerlijn pas gebruiken als er ook daadwerkelijk wat rijdt dus de dienst is onderdeel van de OV-“infrastructuur”. Dat is belangrijker voor vestigingsklimaat dan nog lagere winstbelasting.