Studie: spoornetwerk extreem kwetsbaar voor klimaatverandering
Grote delen van het Nederlandse spoornetwerk zijn zeer gevoelig voor wateroverlast en hitte. Bij extreme wateroverlast zoals de afgelopen week duurt het herstel van het spoor vaak lang met grote hinder voor de treindienst. Voor het spoorgoederenvervoer zijn de gevolgen het grootst, omdat een routewijziging minder voor de hand ligt. Waar een treinreiziger kan omreizen, zijn er voor goederentreinen minder omleidingsroutes beschikbaar. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een rapport.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Open deur van KiM: het spoor is sowieso kwetsbaar voor verstoringen door rigiditeit van infra. Men zou ontwerprichtlijnen moeten geven voor bijvoorbeeld een Lelylijn. Bestaand spoor klimaat=proof te maken is zeer duur.
Voor stations zou men verder moeten gaan en deze gebouwen energie laten opleveren. Zeker als men hoogbouw bij stations plant, zoals district-E of bij verdichting Utrecht centrum. Alleen al om hitte-eilanden te voorkomen, want spooremplacementen kunnen zeer warm worden