‘Concurrentievermogen trein ten opzichte van vliegtuig afhankelijk van Europese aanpak’
Het concurrentievermogen van het spoor ten opzichte van het vliegtuig valt of staat met een Europa-breed gecoördineerde aanpak om grensoverschrijdend treinverkeer sneller en eenvoudiger te maken. Dat blijkt uit een eerder dit jaar verschenen studie (pdf) van adviesbureau Koios in opdracht van de Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E).
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Zou mooi zijn als het jaar van het spoor volgend jaar een gedragen strategie zou opleveren. Want de snelle trein naar Berlijn is nog ver weg. Zeker nu DeutschlandTakt vooral binnenlands gericht is, maar men had meer moeten aandringen om een HSL-verbinding naar Hengelo of Arnhem vanuit Bad Oynhausen te maken. En dan vanuit de Randstad naar Hengelo (wat pas internationale strategische planning is) om HSL-oost te realiseren. Of via de Lelylijn, ge-upgrade Wunderline naar Hamburg- Berlijn/Kopenhagen
Met de huidige technocratische ETCS-aanpak wordt er volstrekt onvoldoende capaciteit gewonnen. Het grote issue is dat elke vakdiscipline binnen de eigen kennismuren blijft zitten. Seinwezen komt niet verder dan korte of bewegende blokken en wijst ook nog effe naar ATO. Maar daar ga je het niet mee redden!
Wat nodig is, is een integrale multilayer-systeemarchitectuur “Van klant tot zand”
‘Afhankelijk van Europese aanpak’ betekent in de praktijk altijd ‘er zal niets van terecht komen’.
T&E in de persoon van voorzitter William Todts heeft ook gezegd dat HSL niet de oplossing is voor het luchtvaartprobleem. Het is en-en. Kijk naar het project van KLM, Schiphol en de overheid om luchtvaartreizigers op de HSL richting Brussel en Parijs te krijgen. Een overstap van vliegtuig naar trein heeft nu te veel haken en ogen.
Een gemeenschappelijke aanpak moet dit oplossen!