Internet of Things biedt uitkomst voor wisselverwarming in de winter
Met nieuwe toepassingen is het mogelijk om 24/7 op afstand te zien of de wisselverwarming ingeschakeld is en spoorstaven met de juiste temperatuur worden verwarmd. Ook is hiermee wisselverwarming op afstand in en uit te schakelen. “Storingen aan de wisselverwarming worden vaak laat opgemerkt en in de praktijk gebeurt het regelmatig dat de wisselverwarming nog aan staat wanneer het niet meer nodig is”, vertelt commercieel directeur Thomas Brekelmans van AnyWare.
AnyWare is een startup met focus op Internet of Things-applicaties en sensoren om op afstand bedrijfsmiddelen te bewaken en beheren. Het in Tilburg gevestigde bedrijf is eerder dit jaar onder de vlag van Dual Inventive opgericht.
Gefaseerde uitfasering wisselverwarming
Nog ongeveer dertig procent van de wisselverwarmingssystemen in Nederland werkt nog op gas. Er wordt gewerkt aan de uitfasering van wisselverwarming op gas en vervanging door elektrische verwarming, maar omdat dit vaak gecombineerd wordt met andere spoorwerkzaamheden gebeurt dit stapsgewijs.
Elektrische wisselverwarming is beter voor het milieu. Bij gasverbranding komt CO2 vrij wat erg schadelijk is voor het milieu. Daarnaast stijgt de gasprijs enorm. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle wisselverwarmingssystemen van het Nederlandse spoor elektrisch zijn, waarbij groene stroom wordt gebruikt. Het Nederlandse spoor heeft ongeveer 7000 wissels, waarvan er 5500 op cruciale locaties door middel van wisselverwarming worden verwarmd.
Gele bananen verder doorontwikkeld
Dual Inventive was onder meer leverancier van de ‘gele bananen’ zoals ze door ProRail en NS worden genoemd, de Internet of Things-sensoren waarmee in 2018 een pilot is gestart. Deze sensoren met de naam Critical Rail Temperature Monitor (CRTM) 3000 liggen sinds die tijd in het spoor om de spoorstaaftemperatuur bij de wisselverwarming te monitoren.
De CRTM 3000 is de afgelopen jaren in de vorm van de CRM (Critical Rail Monitor) 3000
doorontwikkeld en deze sensor kan in de applicatie Insight gekoppeld worden aan andere IoT-devices. “Insight is onderdeel van de SIL4-gecertificeerde Cloud MTinfo 3000 en toegewijd aan realtime assetmanagement. We monitoren in deze applicatie niet alleen de spoorstaaftemperatuur, maar we kunnen met een extra IoT-device op afstand zien of de wisselverwarmingskast aan of uit staat, en deze aansturen”, legt Brekelmans uit.
“Op die manier kunnen we het functioneren van de wisselverwarming valideren. Het aansturen van de wisselverwarming kan geautomatiseerd worden aan de hand van de spoorstaaftemperatuur, wat veel energie bespaart. Naast gas kunnen we ook het elektrisch verbruik monitoren en de besparing inzichtelijk maken.”
Het komt volgens Brekelmans namelijk nog te vaak voor dat de wisselverwarming aan staat, terwijl dat niet nodig is. Ook brandt het branderpijpje van de wisselverwarming soms niet. Dit is allemaal via Insight te detecteren.
‘Hockeypuck’ meet spoortemperatuur en scheefstand
De CRM 3000-sensor met de vorm van een soort hockeypuck meet niet alleen de spoortemperatuur maar detecteert ook scheefstand van spoorobjecten, zoals borden, relaiskasten en seinen. “Deze sensor maakt gebruik van narrowband IoT en heeft een langere batterijduur.”
Verder is Dual Inventive een proeftuin met nieuwe ‘use cases’ gestart die aannemers moet helpen inspelen op hogere werkdruk en vergrijzing. Daarbij is in dit jaar samen met Strukton Rail een pilot gestart waarbij wissels in Maasbracht op twaalf meetpunten worden gemonitord. Ook de verwarmingskasten daarom heen worden meegenomen. De wissselverwarmingskast wordt nu 24/7 gemonitord. Statusveranderingen zijn inzichtelijk en alarmen worden meteen doorgegeven.
Data in applicatie getoond
“We halen de data van de sensoren binnen in onze Cloud en tonen dat in onze applicatie Insight. Deze data combineren we met de besturing van de wisselverwarming. Het mooie aan deze oplossing is dat het mogelijk is om verschillende datalagen over elkaar heen te leggen. “Insight stuurt automatisch een pushbericht wanneer zelf ingestelde thresholds worden overschreden met de mogelijkheid om meteen een ticket naar de monteur in de regio te sturen.”
Op die manier kun je volgens Brekelmans storingen voorkomen en veel energie besparen. “Een aannemer kan zo meten wat er zich in het veld afspeelt en goed het overzicht bewaren. Bovendien kan ook het proefbranden centraal en op afstand worden uitgevoerd.”
Nadat de oplossing technisch is gevalideerd, is deze in juli live gegaan in Maasbracht. Strukton wil het monitoringsplatform voor wissels verder gaan uitrollen in Limburg.
Lees ook: