Kamervragen

Ministerie IenW: beperkt gebruik spoorlijn Lanaken-Maastricht was tegenvaller

Het beperkte goederenvervoer tussen Lanaken en Maastricht was na de reactivering van deze spoorlijn een onverwachte tegenvaller. Dat melden minister Mark Harbers en staatssecretaris Vivianne Heijnen in antwoord op Kamervragen gesteld door PvdA-Kamerleden Lilianne Ploumen en Habtamu en De Hoop. Zij vragen zich af hoe het kan dat een voor 33 miljoen euro gerenoveerde brug, die onderdeel uitmaakt van deze verbinding, nu wordt gesloopt. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Ministerie IenW: beperkt gebruik spoorlijn Lanaken-Maastricht was tegenvaller”

Marc Busio|19.02.22|13:11

Natuurlijk had men dit kunnen voorzien, omdat dit spoorlijntje al vele decennia lang niet of nauwelijks gebruikt was, maar dat zal men nooit toegeven. Nu maar hopen dat hier uit geleerd gaat worden, want het is echt niet zo moeilijk: dit soort aftakkende goederenspoorlijntjes hebben per definitie geen toekomst omdat ze afhankelijk zijn van industrie die dat ook niet heeft. Investeer daarom in containerterminals zodat vervoer van en naar de bedrijven per vrachtauto kan worden afgewikkeld.

Cornelius Koelewijn|21.02.22|10:39

Beperkt gebruik is nog geen reden de brug te slopen. Bovendien kan de brug wellicht ook nog van past komen voor Hasselt – Maastricht. Die optie wordt nu ook vakkundig gesaboteerd door ProRail.
Als dit een autoweg was geweest, had heel Nederland op de kop gestaan.

Jur Knolle|21.02.22|13:25

Tegenvaller?? Wat een nietszeggend antwoord. Hoe is de noodzaak tot opknappen destijds onderbouwd? Toch niet voor de nauwelijks bestaande industrie in Lanaken? Of moest er een spoorlijn komen richting Antwerpen. Lijkt me vreemd want er ligt al een corridor van Antwerpen via Montzen oostwaarts. Vervoer via het spoor promoten is een goede zaak, maar: Wie heeft hiervoor gelobbyd? Wie heeft eraan verdiend? Op google maps kan een leek zien dat er in België geen cent is geïnvesteerd. Onderzoek vereist

Ad Vijge|21.02.22|20:22

Dat de spoorbrug en lijn werden opgeknapt kwam vooral omdat papier fabriek Sappi graag aan- en afvoer van producten per spoor wilde gaan doen.
Het ellenlange overleg en uitstel leidde er echter toe dat toen er eindelijk schot in de zaak kwam , Sappi allang als potentieel grootste klant was afgehaakt.
Het is dus geen onverwachte tegenvaller maar het gevolg van eindeloos overleg!

Marc Busio|22.02.22|11:02

Inderdaad, Sappi, wat ik zeg, zo´n aftakking is afhankelijk van een enkel bedrijf en als dat afhaakt zijn er geen andere gebruikers. Goed dus dat die aftakking naar NedCar er niet is gekomen, want dat zou hetzelfde verhaal zijn. De Hoekse Lijn die bij de jarenlange ombouw tot metrolijn voor veel geld is aangepast om er ook goederentreinen overheen te laten rijden zal niet anders zijn. Er wordt nog een paar keer overheen gereden en dan is het voorbij. Het is nu eenmaal niet meer van deze tijd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ministerie IenW: beperkt gebruik spoorlijn Lanaken-Maastricht was tegenvaller | SpoorPro.nl
Kamervragen

Ministerie IenW: beperkt gebruik spoorlijn Lanaken-Maastricht was tegenvaller

Het beperkte goederenvervoer tussen Lanaken en Maastricht was na de reactivering van deze spoorlijn een onverwachte tegenvaller. Dat melden minister Mark Harbers en staatssecretaris Vivianne Heijnen in antwoord op Kamervragen gesteld door PvdA-Kamerleden Lilianne Ploumen en Habtamu en De Hoop. Zij vragen zich af hoe het kan dat een voor 33 miljoen euro gerenoveerde brug, die onderdeel uitmaakt van deze verbinding, nu wordt gesloopt. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Ministerie IenW: beperkt gebruik spoorlijn Lanaken-Maastricht was tegenvaller”

Marc Busio|19.02.22|13:11

Natuurlijk had men dit kunnen voorzien, omdat dit spoorlijntje al vele decennia lang niet of nauwelijks gebruikt was, maar dat zal men nooit toegeven. Nu maar hopen dat hier uit geleerd gaat worden, want het is echt niet zo moeilijk: dit soort aftakkende goederenspoorlijntjes hebben per definitie geen toekomst omdat ze afhankelijk zijn van industrie die dat ook niet heeft. Investeer daarom in containerterminals zodat vervoer van en naar de bedrijven per vrachtauto kan worden afgewikkeld.

Cornelius Koelewijn|21.02.22|10:39

Beperkt gebruik is nog geen reden de brug te slopen. Bovendien kan de brug wellicht ook nog van past komen voor Hasselt – Maastricht. Die optie wordt nu ook vakkundig gesaboteerd door ProRail.
Als dit een autoweg was geweest, had heel Nederland op de kop gestaan.

Jur Knolle|21.02.22|13:25

Tegenvaller?? Wat een nietszeggend antwoord. Hoe is de noodzaak tot opknappen destijds onderbouwd? Toch niet voor de nauwelijks bestaande industrie in Lanaken? Of moest er een spoorlijn komen richting Antwerpen. Lijkt me vreemd want er ligt al een corridor van Antwerpen via Montzen oostwaarts. Vervoer via het spoor promoten is een goede zaak, maar: Wie heeft hiervoor gelobbyd? Wie heeft eraan verdiend? Op google maps kan een leek zien dat er in België geen cent is geïnvesteerd. Onderzoek vereist

Ad Vijge|21.02.22|20:22

Dat de spoorbrug en lijn werden opgeknapt kwam vooral omdat papier fabriek Sappi graag aan- en afvoer van producten per spoor wilde gaan doen.
Het ellenlange overleg en uitstel leidde er echter toe dat toen er eindelijk schot in de zaak kwam , Sappi allang als potentieel grootste klant was afgehaakt.
Het is dus geen onverwachte tegenvaller maar het gevolg van eindeloos overleg!

Marc Busio|22.02.22|11:02

Inderdaad, Sappi, wat ik zeg, zo´n aftakking is afhankelijk van een enkel bedrijf en als dat afhaakt zijn er geen andere gebruikers. Goed dus dat die aftakking naar NedCar er niet is gekomen, want dat zou hetzelfde verhaal zijn. De Hoekse Lijn die bij de jarenlange ombouw tot metrolijn voor veel geld is aangepast om er ook goederentreinen overheen te laten rijden zal niet anders zijn. Er wordt nog een paar keer overheen gereden en dan is het voorbij. Het is nu eenmaal niet meer van deze tijd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.